Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”I augusti var vi större”

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Kampen mellan Volkswagen och Volvo är stenhård på en glödhet bilmarknad.Samtidigt hotas Volkswagen av en av branschens allvarligaste skandaler – att bolaget fuskat med utsläppsmätning i 11 miljoner dieselmotorer.


Med draghjälp av historiskt låga räntor skjuter bilförsäljningen i höjden. I år har 219 000 nya bilar registrerats i Sverige – en ökning med 11,5 procent jämfört med samma period förra året.

Bil Swedens prognos är 345 000 sålda bilar i år – vilket i så fall är den högsta försäljnings­siffran sedan 1988. I september skrevs prognosen upp, från 327 000 bilar.

– Ja, och går prognosen in så är det här ett rekordår, man får gå tillbaka nästan 30 år för att hitta ett lika starkt bilår, säger Jessica Alenius, samhällspolitisk chef på Bil Sweden.

Vad beror det på?

– Vi tror att det handlar om grundläggande konjunkturfaktorer, låga räntor, stabil arbetsmarknad.

– Men, vi ser också demografiska faktorer, att äldre och kvinnor köper bil i högre utsträckning. Fler tar också körkort än tidigare.

Allra flest bilar säljer Volvo, 41 422 hittills i år, jämfört med 37 610 under samma period förra året. En ökning med 10,1 procent. Tvåan Volks­wagen har dock ökat sin försäljning snabbare.

Samtidigt står Volkswagen i centrum för bilbranschens kanske allvarligaste skandal någonsin.

Volkswagen har erkänt att man medvetet har manipulerat utsläppstester av dieselmotorer i 11 miljoner bilar världen över.

Dieselmotorerna har marknadsförts hårt som ”clean diesels”, framför allt på den amerikanska marknaden.

– Självklart måste vi sätta oss ned och titta på det här jättenoga. Men det har ju precis kommit upp, så det är lite för nära inpå för att man ska kunna veta hur det riskerar att slå mot varumärket, säger Jeanette Asteborg.

Hittills i år har den tyska biltillverkaren sålt 33 593 bilar, jämfört med 29 335 förra året. Det ger en ökning med 14,5 procent.

Volkswagens marknadsandel är nu 15,3 procent av den totala bilförsäljningen hittills i år, jämfört med Volvos marknadsandel på 18,9 procent.

– Men i augusti var vi större, då sålde vi fler bilar än Volvo, säger Jeanette Asteborg, tillträdande marknadschef för Volkswagen, och som för tillfället arbetar som kundansvarig för Volkswagen hos Mediacom.

Är det ett uttalat mål att gå om Volvo?

– Vi har ju som ambition att växa hela tiden, att sälja fler bilar.

Sneglar ni även på Volvo när det gäller er kommunikation?

– Inte alls, vi har en helt annan strategi. Jag vet ju inte vad de har betalt för sina filmer, men jag har ju en ganska bra uppfattning eftersom allt är auditerat, och det handlar ju om väldigt väldigt mycket pengar, säger hon, och fortsätter:

– Det är klart att filmerna är snygga och bra. Men man kan ju fråga sig hur länge Volvo har råd. Man måste ju också räkna antal sålda bilar per spenderad krona, däremot tror jag att Volvos investeringar gynnar varumärket på längre sikt.

Hur vill du utveckla er marknadsföring framöver?

– Vi ska försöka hitta de olika stegen i köp­processen, det finns ju hur mycket som helst att köpa, men vi ska köpa effekt snarare än skallar.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.