Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hur tänkte du nu...

Publicerad: 8 December 2010, 08:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Alexander Pärleros, stjärnsäljare på SBS Radio, som för egna pengar spelat in en jullåt och en lättklädd video med ”Idol”-Alice och programledaren Jakob Öqvist.


Ämnen i artikeln:

SBS RadioAlexander Pärleros

– Varför jag har spelat in den här monstermegajuliga låten? Jo, därför att jag älskar julen och det blev ett naturligt sätt att komma julen lite närmare – genom att själv spela in en julvideo. Jag har skrivit låten med brorsan och den är jävligt mycket jul.

Videon ser påkostad ut?

– Så är det, när jag gör något så går jag all in. Kamerateamet är ett av de bästa i Sverige, de har gjort ett antal långfilmer och hundratals musikvideor. Vi spelade in på Pure, samma ställe som Petter spelat in en video på, min kompis Alice är med tillsammans med några av Sveriges bästa dansare. Jag vill inte sjabbla till allt genom att ha amatörer bakom kameran.

Så… vad kostade det då?

– Vi pratar om en rejäl kostnad, men mycket har jag fått gratis genom kontakter, som allt julpynt. Det är sex fullproppade bilar med julpynt du ser i videon. Filmteamet kostade 20 000 kronor och då fick jag ett jäkligt bra pris.

Är det början på en ny karriär?

– Vet du vad, det är inte alls omöjligt. Om folk tycker det här är kul så har jag funderat på att starta ett band. ”Högtid” ska det heta. Vi gör en ny låt för varje högtid, på Halloween är till exempel alla utklädda och till påsk kan de komma ut ur påskägg och sånt. Sedan, om Universal kommer och vill skriva kontrakt, inte mig emot.

Hur ska du sprida låten?

– Den ligger på Youtube, Itunes och Spotify. Och i morgon (i går) ska den spelas på Kanal 5 i samband med Vakna med The Voice. Och, det här är lite hemligt, ett bilmärke ska ha med den i en kommande reklamkampanj.

Va? Vilket bilmärke?

– Kan inte berätta vilka det är, men kampanjen startar i slutet av december och fortsätter in i januari. Texten går ju ”jul, jul, ge mig mera jul” och det ska de använda för att uppmana folk att byta till vinterhjul. De tyckte det var toppen, för då kan de ju använda låten när det är dags att byta till sommarhjul igen.

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/twMWIl6P4-4?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/twMWIl6P4-4?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.