Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

HUI varnar: "Risk för nedgång i höst"

Publicerad: 29 Augusti 2012, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

Sveriges ekonomi har under det första halvåret överträffat prognosmakarnas kalkyler. Men annonskonjunkturen är skakig och nu varnar HUI för en fördröjd effekt som riskerar att slå mot Sverige under hösten. – Alla orosmoment finns fortfarande kvar, säger Jonas Arnberg, konsultchef på HUI.


Eurokrisen har ännu inte slagit så hårt mot svensk industri, räntan är förhållandevis låg, real­lönerna fortsätter att öka sam­tidigt som varslen har varit färre än förväntat.

De faktorerna sammantagna har gjort att svensk ekonomi, enligt HUI, klarade sig bättre än förväntat under första halvåret.

– Men så snart varslen ökar slår det mot konsumtionen och då blir läget ett annat. Men om det händer är väldigt svårt att säga. Alla orosmoment som fanns under våren finns fortfarande kvar och kan slå igenom under hösten, säger Jonas Arnberg.

I HUI:s index för konsumtion inom detaljhandeln, DHI, spås en uppgång på 2,5 procent för helåret. Dagligvaruhandeln, sportkonfektion och restaurang är branscher som spås en fortsatt stark utveckling, medan möbler, telekom, hemelektronik och byggvaruhandeln, som redan dras med låga marginaler, får en tuffare fortsättning på året.

Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, spådde i sin senaste rapport från i maj att tillväxten för medieinvesteringarna landar på 1,4 procent i år. IRM har sedan dess inte sett någon anledning till att korrigera prognosen. Ökningen under första kvartalet i år landade på 1,3 procent. Lika mycket, 1,3 procent, har köpen via mediebyråerna ökat under januari till juli, enligt Mediebyråbarometern.

– Med tanke på det ekonomiska läget är jag förvånad över hur pass stark annonskonjunkturen är. Stabiliteten beror förmodligen på vår välskötta ekonomi, präglad av ordning och reda, säger Anders Ericson, vd på Sverige­s Annonsörer.

Hösten brukar vara en stark period för annonsmarknaden. November och december är högintensiva månader, vilket ger anledning att vara optimistisk inför resten av året, enligt Anders Ericson.

– Konjunkturellt ser vi få tecken på avmattning trots en ordentlig avkylning i ekonomin. När det gäller annonsering och medieinvesteringar är privathushållen och deras beteende det viktiga. Får vi exempelvis en sänkning av styrräntan kan det påverka köpviljan, och därmed reklaminvesteringarna.

För medieinvesteringarnas del var 2011 ett rekordår med en ökning på 9,3 procent jämfört med 2010, enligt Mediebyråbarometern.

Att förvänta sig samma stora ökning i år blir därför orimligt.

– Det blir tufft att mäta sig mot 2011 eftersom 2011 var all time high, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Med tanke på den skakiga marknaden är det i princip omöjligt att sia om hösten.

– När vi ser hur september artar sig kan det bli tydligare. De senaste månaderna har varit semestermånader och många internationella kunder är inte ens igång ordentligt än.

News Pilot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.