Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Huggsexa i branschen

Publicerad: 31 Augusti 2011, 13:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Det är huggsexa om erfaret folk på den glödheta tv-marknaden. På kort tid har lönerna pressats upp bortåt 20 procent – betydligt mer än produktionsbudgetarnas ökning.


Tv-kanalernas växande investeringar i lokalproduktioner gör att produktionsbolagen har fullt upp. Glädjebesked för en hårt konkurrensutsatt bransch, men samtidigt ett dilemma eftersom bolagen tvingas erbjuda allt högre löner för att kunna fylla sina produktionsteam.

– Jag ser inga tecken på avmattning. Som det ser ut nu är branschen för liten. Var är alla människor som sa att de ville arbeta med tv? Vi behöver dem, säger Stockholm-Köpenhamns vd Mikael Svensson.

De mest eftertraktade som befinner sig på branschens ledningspositioner har sedan länge kunnat trycka upp sina löner rejält vid övergångar, men efter att kanalernas beställningar ökat markant är frilansare i flera roller en stor bristvara.

– Det är helt klart frilansarnas marknad, säger Estelle Bodén, vd på Friday TV.

De flesta produktionsbolagschefer beskriver en ständig jakt på duktiga producenter och redaktörer. Likaså redigerare, fotografer och bildproducenter. För att fylla hålen har bolagen ibland tvingats hyra in kompetens utifrån.

– Vi har försökt att importera bildproducenter från andra länder, men det har inte gått så bra, berättar en vd.

Det är svårt att uppskatta lönelyften, som numera gäller de flesta roller, men bolagschefer talar om höjningar på bortåt 20 procent på kort tid för vissa eftertraktade poster.

– Lönerna ökar helt klar mer än produktionsbudgetarna gör, men det är viktigt med duktigt folk, säger Mastiffs vd Karin Hellström.

Så marginalerna krymper?

– Nej, det behöver inte vara så.

Bristen på personal gör att kanalerna uppmanas att ha längre framförhållning i sina beställningar.

– Än så länge har situationen inte äventyrat någon produktion, men ju längre kanalerna skjuter upp sina beslut, desto svårare blir det att hitta rätt team, säger Mikael Svensson.

Samtidigt som branschen skriker efter folk vittnar många om ett lågt tillskott av nya talanger. I takt med att kanalerna satsar på allt dyrare produktioner växer rädslan för att misslyckas.

Alla vill ha producenter med gedigen erfarenhet från liknande projekt för stora produktioner, det vill säga de som varit med sedan reality-tv kom till Sverige. Ingen vill satsa på oprövade kort – och det dämpar återväxten.

– Det är väl grattis till alla som har förhandlat bra, men de får också vara beredda på att den här situationen bara gäller så länge efterfrågan håller i sig och det kan inte vara för evigt, säger Michael Porseryd, vd för Endemo i Norden.

Just nu befinner sig Sveriges produktionsbransch i högsäsong eftersom de flesta vill spela in under sommarmånaderna. Om några månader kan läget vara förändrat.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.