Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

HSB gör ett omvänt Tetris

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

HSB lånar dynamiken från klassikern ”Tetris” för att nå en yngre målgrupp.


Som en del av en större reklamkampanj släppte HSB för drygt tre veckor sedan ett online-spel kallat ”HSB Blocks”. Spelet liknar klassikern ”Tetris”, men i stället för att få bitarna att falla ner ska man här bygga så högt som möjligt.

– Vi vill öka kännedomen om att HSB bygger bostäder och få folk som vanligtvis inte har ett intresse för HSB att ta del av oss, säger Linda Annwall, stabs- och marknadschef på HSB Bostad.

Målgrupp är 15–40-åringar.

– Med spelet vill vi nå den del av målgruppen som vi kanske inte når i traditionella kanaler. Vi har valt ett webbaserat spel för att folk enkelt ska kunna använda det både i mobilen och via desktop.

För att locka till spelet används sociala medier och andra digitala kanaler, som banners. Dessutom används HSB:s medlemskanaler.

Linda Annwall tycker att resultatet varit lyckat hittills.

– Vi har sett många duktiga tävlande. Men vi ska göra en sammanställning när kampanjperioden på fyra veckor är över.

Bakom ”HSB Blocks” står Stopp Family.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.