Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Hoten mot digitala affären

Publicerad: 23 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 25 oktober 2016, 14:44

När investeringarna i tv minskar, ökar pressen på medierna att tjäna pengar på webb-tv.Hittills är det få som har lönsamhet i affären.Enligt experterna finns det dock outnyttjad potential och utrymme för prishöjningar.Här är de bästa tipsen för att få webb-tv-affären att lyfta.


Ämnen i artikeln:

Woo

Rörlig bild på webben omsatte 642 miljoner kronor under 2014, enligt IRM.

Det är ungefär en tiondel av vad den totala marknaden för tv-reklam omsätter på ett år.

En stor del av pengarna hamnar hos internationella jättarna Youtube och Facebook, medan det bland svenska medier än så länge är få som lyckats få snurr på sin webb-tv-affär.

– Alla väntar på en gemensam valuta för webb-tv som ska öka värdet och få marknaden att ta fart, men i väntan på den vinner Youtube och andra internationella spelare bara mer och mer mark. Medierna kan inte sitta still i båten och vänta in valutan längre, säger David Mühle, Nordenchef på videoannonsbolaget Videoplaza/Ooyala.

– Inom ramen för IAB har vi därför kommit med rekommendationen att så många spelare som möjligt på marknaden ska ansluta sig till MMS och deras initiativ att vara den garant som krävs för att skapa en valuta för video.

Den största begränsningen för webb-tv i Sverige är att det fortfarande finns för lite innehåll i webb-tv för att skapa tillräckliga annonslager. Det finns dock andra sätt att stärka affären.

Enligt David Mühle finns det gott om utrymme att optimera det innehåll som finns och förbättra värdet för annonsörerna.

Ett sätt är att sprida det befintliga innehållet bättre och på så sätt öka annonslagren.

– Mediehusen bör bli bättre på att utnyttja alla sina sajter och kanaler för att sprida sina klipp, där finns fortfarande gott om outnyttjad potential, säger han.

Gabriel Ashman, digital affärs­chef på TV4-gruppen, känner igen sig.

– Vi måste vara medvetna om att de digitala tittarna inte kommer till oss på samma sätt som i linjär tv. Därför har vi blivit mycket mer aggressiva när det gäller att sprida våra klipp på olika plattformar och i sociala medier, säger han.

Tittandet på TV4:s webb-tv har ökat med över 100 procent hittills i år jämfört med förra året. Intäkterna ökar också, men inte tillräckligt snabbt för Gabriel Ashman.

– Som affärschef blir jag aldrig nöjd. Vi vill öka affären för att kunna återinvestera i innehållet.

Inom kort lanseras programmatic-erbjudandet Woo, för programmatiska köp av rörlig bild på samtliga av Bonniers sajter.

Jonas Olsen, idag Nordenchef på annonsplattformen Pubmatic och tidigare dito på onlinevideobolaget Yume välkomnar mediernas programmatic-satsningar och tror att programmatic kommer att få stor betydelse för att stärka webb-tv-affären.

– Med programmatic vet kunderna att de träffar rätt i målgruppen. Ju mer lärdomar en annonsör kan dra utifrån en kampanj, desto mer är de villiga att betala, säger Jonas Olsen.

Enligt David Mühle finns det, trots bristen på rörligt innehåll, fortfarande mycket osålda reklamkontakter inom webb-tv i Sverige. Med programmatiska köp blir det lättare för medierna att öka utförsäljningsgraden.

Utöver ökade annonslager och bättre utförsäljning ser både David Mühle och Jonas Olsen priset som en viktig faktor för att öka intäkterna till webb-tv. Genom att bli bättre på att analysera sin data om användarna kan medierna öka värdet för annonsörerna, vilket öppnar upp för nya paketeringar och mer varierad prissättning, menar David Mühle.

– Många kör på i blindo. Man har en massa data, men inga bra verktyg för att analysera den. Med rätt verktyg kan du få veta exakt vilka klipp som funkar bäst, när de funkar, i vilka målgrupper och på vilka plattformar och sen också agera på datan för att öka värdet för annonsören.

Enligt Jonas Olsen finns det utrymme för prishöjningar, så länge de kan motiveras med ökat värde för annonsörerna.

– Om linjär-tv kan höja priserna hela tiden, borde andra publicister göra det också. Våga ta betalt för din produkt, säger han.

Enligt Gabriel Ashman varierar priset i TV4:s webb-tv till viss del i dag, beroende på annonsens placering i reklamavbrottet, men det finns utvecklingspotential.

– Samtidigt är det viktigt att hålla det enkelt för annonsörerna. Ju fler möjligheter, desto svårare blir det att köpa.

David Mühles tips för att öka intäkterna från rörlig bild på webben.

Tre sätt att stärka webb-tv-affären

Ökade annonslager. Till exempel genom fler enkla format, bättre syndikering mellan olika kanaler.

Förhöjt värde på annonserna, och därmed högre priser. Till exempel genom bättre paketering och mer data till annonsörerna.

Bättre utförsäljningsgrad. Till exempel via programmerade köp.

Ämnen i artikeln:

Woo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev