Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hoppas på revolutionsturism

Publicerad: 11 Maj 2011, 04:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:10

Under diktaturerna var politik något man talade tyst om. Men nu lyfter både Egypten och Tunisien fram demokratiseringen för att locka tillbaka turisterna.


Vårens revolter i arabvärlden avsatte två diktatorer och väckte hopp om förändring för en hel region. Samtidigt har turbulensen slagit mot en av dess största inkomstkällor – turismen.

– Det är klart att det har bromsat resandet hit, det är väl ett normalt pris för en revolution, säger Imed Salah, press- och pr-chef på tunisiska turistbyrån.

Svenskar har åkt till Tunisien sedan 1960-talet. Medan det tunisiska upproret spred sig till andra länder där våldet fortfarande pågår försöker Tunisien nu locka tillbaka turisterna. I maj går första flygen sedan revolten och nyligen rullade turistbyrån ut en kampanj signerad Gyro HSR, i magasin, dagspress och i tunnelbanan. Denna månad följer man upp med en ny omfattande kampanj.

– Vi kunde inte göra så mycket under januari och februari eftersom vi inte visste hur det skulle bli, men nu vill går vi ut med kampanjer igen. Vi gör i princip allt utom tv, vi har inte råd, säger Imed Salah.

Ben Ali styrde Tunisien med järnhand i 23 års tid och diktaturen var knappast något som lyftes fram i turistbyråns kommunikation. I dag är det annorlunda. Devisen för kampanjerna är ”Välkommen tillbaka” och i reklamen tar man upp ett ”nytt, mer öppet” land.

– Vi vill säga, var inte rädda. Stränderna, kulturen och landet är detsamma. Nu har vi även frihet och ett folk som tar emot besökarna med öppna armar, säger Imed Salah.

Den egyptiska turistbyrån hoppas kunna locka ”revolutionsturister” med en reklamkampanj som går upp i maj.

– Mitt mål är att fördubbla turismen från Sverige på 2-3 år jämfört med 2010, som var ett rekordår, sade den egyptiska ambassadören Osama Elmagdoub vid en pressträff förra veckan.

Tidigare har landet dragit igång en global kampanj med copyn Tahrir - a square rocks the world”.

Även Marocko storsatsar på att locka svenska turister till landet. Den marockanska turistbyrån ökade medieköpen från 200 000 till 4,3 miljoner bruttokronor mellan 2009 och 2010.

– Vi försöker lyfta fram Marocko både som ett kulturellt resmål och som ett strandresmål, säger Aziz Mnii på Marockanska Turistbyrån.

Budskapet i tidigare kampanjer är ”Nuture your soul”, men byrån arbetar nu på ett nytt kreativt uttryck ihop med Havas Media. Marocko har inte upplevt samma politiska turbulens som Egypten och Tunisien, men i slutet av april drabbades poplära orten Marrakech av ett självmordsattentat.

– Det är för tidigt att säga hur vi drabbas av det men antagligen kommer bokningarna att gå ned lite. Folk glömmer dock fort, för ett tag sedan var det en galning som sprängde en bomb i Stockholm och det pratar knappt någon om längre, säger Aziz Mnii.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.