Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Hon tog Vinter till toppen i Årets Byrå – på ett år

Publicerad: 19 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54

I februari 2012 tillträdde Ulrika Billström som vd på Luleåbyrån Vinter.Ett år senare har företaget öppnat ett Stockholmskontor, anställt 15 nya medarbetare – och utsetts till Sveriges bästa reklambyrå.


Ämnen i artikeln:

VinterÅrets ByråRegi

I det gamla riksbankshuset på Storgatan i centrala Luleå har reklambyrån Vinter sitt huvudkontor. Det är också här, i Luleå, som vd:n Ulrika Billström är född och uppvuxen.

– Jag trivs med att bo här. Det har funnits perioder när det skulle ha inneburit en skjuts i min karriär att flytta. Men jag har valt att stanna kvar och möjligheterna har funnits ändå, säger hon.

Efter två år som ansvarig för den digitala enheten på Vinter fick Ulrika Billström frågan om hon ville ta över vd-posten.

– När frågan kom kändes det naturligt. För mig var det helt rätt, en utmaning, och det är det jag drivs av.

Under hennes första år som vd har byrån vuxit med 15 nya medarbetare och fortsatt växa med ett kontor i Stockholm utöver kontoren i Luleå, Umeå och Skellefteå.

– Det har varit ett jätteintressant år. Vi får andra typer av förfrågningar och kunder nu och vi kan ta snabba möten oavsett var kunden befinner sig. Närheten är viktig. Det var också en rekryteringsfråga, det har varit svårt att hitta rätt kompetens, så det har tvingat oss att hitta andra lösningar.

Efter en andraplats 2011 kan byrån nu stoltsera med titeln Årets byrå, i kategorin reklambyråer med en byråintäkt på 25–50 miljoner kronor. Ett pris som utgår ifrån kundernas upplevelser av de 200 största byråerna i Sverige.

– Vår styrka är att vi är en integrerad byrå, som med vår kreativa förmåga och engagemang löser kundens problem via effektiv kommunikation. Vi vill kunna leverera en helhet, och då ofta tillsammans med partners. Sen är vi nyfikna och modiga också. Vår strategi är att jobba med små och stora, lokala och nationella kunder, i olika branscher och i långsiktiga relationer. Det är så vi har lyckats, säger Ulrika Billström.

Själv har hon alltid strävat efter en ledarroll.

– Jag har haft förmånen att jobba med många bra ledare. För mig är en bra ledare en person som bygger en organisation med förutsättningar för alla att göra ett bra jobb och utvecklas. En bra ledare utmanar, lyssnar och ställer krav.

Utmaning är ett ord som Ulrika Billström ofta återkommer till. Det är det som gjort att hon åkt Vasaloppet två gånger och satsar på en tredje. Det var också det som tog henne från it-branschen till reklambranschen för tre år sedan.

– Jag fick en fråga om att komma till Vinter. Det var helt rätt, jag hade varit i it-branschen länge och kom till något helt nytt. Det är spännande, det händer mycket i branschen just nu.

Också utanför jobbet vill Ulrika Billström att det ska hända saker. Hon gillar inte för mycket rutin.

– Jag är ingen soffsittare, jag gillar att aktivera mig. Det är en förmån att kunna komma hem, ta skidorna i handen och gå ut i skidspåret. Samtidigt är storstadspulsen nära. Vi har närheten till allt här.

Ulrika Billströms aktiva liv smitt­ar av sig på arbetsplatsen.

– Vi pratar mycket om hälsa och träning. Det handlar om att få ihop hela livspusslet, att må bra på jobbet och må bra hemma.

För fem år sedan hade hon ingen aning om att det var i kommunikationsbranschen hon skulle hamna.

Vad gör du om ytterligare fem år?

– Jag har ett roligt jobb i dag och fantastiska arbetskamrater, så om fem år har jag ungefär samma position, en ny utmaning, säger Ulrika Billström, och fortsätter:

– En erfarenhet jag har fått från branschbytet är att det finns otroligt mycket bra kompetens här uppe och förutsättningarna för den kreativa branschen är extremt stora.

Ulrika Billström

Familj: Tre barn – en utflugen son och två döttrar som bor hemma

Blir snart sambo.

Bor: Luleå

Dold talang: ”Grym på att maximera när det är tävling, tjurskalle eller vinnarskalle.”

Karriär: Systemvetare i grunden. Projektledare på Telia Sonera 1997–2005. Projektledare, konsultchef och affärsområdeschef på Exait 2005–2010. Digital business director, Vinter, 2010–2012. Vd på Vinter från 2012.

Ville bli polis eller brandman som barn.

Ålder: 42

Medievanor: Börjar dagen med dn.se och lokala sajter. Läser alla sorters böcker, just nu är det Ranelid.

Dålig vana: Godis är gott!

Inkomst: 567 200 kronor (taxerad inkomst 2011)

Här är alla vinnare i Årets byrå

Design

1. Silver (6)

2. Stockholm Design Lab (5)

3. Neumeister Strategic Design (1)

Event ­marketing

1. Occasion Corporate Events (6)

2. Nine Yards (1)

3. PS Communi­cation (4)

Reklam 8-15 MKR

1. John Doe ­Worldwide (3)

2. Volontaire (ny)

3. Heart ­Communication/Hill (delad plats)

15-25 MKR

1. Abby Norm (7)

2. Berntzon Bylund (ny i kategorin)

3. Blomquist (6)

25-50 MKR (ny)

1. Vinter

2. Pyramid

3. Ord & Bild

50+ MKR (ny)

1. F&B

2. Åkestam Holst

3. King

Varumärke

1. Lynxeye (1)

2. Rewir (3)

3. Happy F&B (ny i kategorin)

Action ­ marketing

1. PS Agency (ny i kategorin)

2. Spinn (4)

DM/RM

1. Kaplan RM (2)

2. Abakus (3)

3. IK Stockholm (1)

Digitala 8–15 MKR

1. Some Guys (4)

2. Oakwood (ny)

3. Opacity (ny)

15+ MKR

1. Söderhavet (3)

2. Daytona (1)

3. Limetta (ny)

PR 8–25 MKR

1 Aspekta (1)

2. Friends Agenda (ny)

3 Agency (4)

25+ MKR

1. Westander (2)

2. Gullers Grupp (1)

3. Spotlight (7)

Content

1. Chiffer (1)

2. Make Your Mark (ny)

3. Spoon (2)

Media

1. Maxus (4)

2. Bizkit (6)

3. Tre Kronor (2)

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

VinterÅrets ByråRegi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev