Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hon tar över Guldägget

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Forsman & Bodenfors ad Silla Levin blir Guldäggets juryordförande.– Det är så klart spännande och ärofullt, säger hon till Dagens Media.


Nästa år avgörs Guldägget för 55:e gången. Då blir det alltså Silla Levins uppdrag att leda juryn. Det är tredje gången som en kvinna är ordförande. Forsman & Bodenfors Anna Qvennerstedt var först ut 2011 och 2014 leddes juryn av DDB:s Tove Langseth.

Silla Levin har tidigare suttit sex gånger i Guldäggets jury, varav två gånger som kategoriordförande.

– Men det är annorlunda att vara ordförande än att sitta i juryn och vara den som verkligen dömer. Nu ska ju jag ha en mer övergripande roll, inspirera och peka ut en riktning. Jag vill att Guldägget inte bara ska vara en temperaturmätare, utan också en ledstjärna som inspirerar kommande kommunikation.

Silla Levin firar nästa år 20 år som kreatör. Sedan hon gick ut Beckmans skola 1996 har reklamen genomgått en enorm förändring, från mer eller mindre envägskommunikation till de helt andra spelregler som uppstått via nätets intåg – där delaktighet och dialog står i fokus.

Hur kommer det att märkas att just du är juryordförande?

– Jag vill att alla ska döma efter sin egen kompetens, så till viss del kommer det inte att märkas. Men det som jag vill ska känneteckna mig är att jag tycker att det är viktigt för vår bransch att inse att vi är en del av samhället och en maktfaktor, vi har kraft att bidra till att förändra samhället till det bättre. Vi lever i en tid där kommunikation är väldigt viktigt och det vill jag få alla att förstå.

Vad vill du att juryn ska fokusera på?

– Ofta har man ju en intuitiv känsla för vad som är bra och dåligt. Jag vill att man ska lita på känslan, men samtidigt lyfta blicken och se var vi tar branschen och hur viktiga spelare vi vill vara i samhället.

Vad har du för förväntningar på bidragen?

– Jag tror att vi kommer att få se mycket spännande lösningar och bidrag som öppnar dörrarna till vad man kan ha reklam och kommunikation till. Jag hoppas på att bli glatt överraskad och förväntar mig kommunikation som bryter ny mark, idag finns ju i princip ingen bortre gräns för hur man kan kommunicera.

Vad är bra reklam idag?

– Bra reklam ska beröra och engagera på ett högre plan. Det kan vara både lättviktigt eller tungt, men att det berör och engagerar är en hygienfaktor för att få kommunicera idag. Det kan vara så enkelt som att man berör genom att något är roligt, men också att man får folk att engagera sig i en fråga eller förändrar folks attityder.

– Bra företag är duktiga på att hitta sin relevanta plats i vår omgivning där människor vill engagera sig. Tiden där företag kunde säga ”Vi tar inte ställning” är förbi. Det krävs mycket mer energi och arbete av byråerna och uppdragsgivarna, men de som orkar kommer vara solklara vinnare.

Hur står sig svensk reklam internationellt?

– Jag tror att svensk reklam står sig väldigt bra och det hänger ihop med mitt resonemang om att vi kan vara mer delaktiga i en samhällsförändring än vad vi själva trott tidigare. Eftersom Sverige är ett så progressivt land, i till exempel demokratihänseende, när det gäller jämlikhet och vi var tidiga med digitaliseringen, så fostrar det människor som vågar ta ut svängarna och vågar provocera. Det gör att vår reklam hamnar i världstoppen.

Silla Levin har själv belönats med totalt sex guldägg och elva silverägg under sin snart 20 år långa reklamkarriär. Dessutom vann hon Kycklingstipendiet 1998.

Fem av de sex guldäggen har hon vunnit de senaste fyra åren.

– Jag är en kreatör som är intresserad av människor och omvärlden och som kan hitta kopplingen mellan vad människor går igång på och vad företag kan kommunicera. Så jag tror att dagens differentierade kommunikationsvärld passar mig.

2014 belönades hon med Platinaägget och valdes därmed in i Platinaakademin.

– Det var så klart otroligt hedrande och glädjande, och sedan dess har jag rätat på ryggen lite.

Silla Levin

Aktuell: Som juryordförande i Guldägget 2016.

Jobb: Till vardags art director och partner på Forsman & Bodenfors, där hon jobbat sedan 2001. Var dessförinnan på Paradiset.

Ålder: 44 år.

Familj: Man och tre barn på 12, 10 och 5 år.

Bor: Lidingö.

Identitet 2: Kattuppfödare. Föder upp en kull ragdoll-katter per år.

Identitet 3: Triatlet. Tävlade i somras för första gången i triathlon.

Bedömningskriterier

En jury på 42 ledamöter och en ordförande ska bedöma bidragen utifrån följande kriterier:

Idéhöjd – Att med en stark och tydlig idé lyckas nå ut och beröra. Skapa intresse och initial förståelse för budskapet.

Tydlighet – Att få fram ett budskap.

Relevans – Att budskapet är relevant för både avsändaren och mottagaren.

Hantverk – Hantering av bild, text, form och typografi, med mera.

Omdöme – Att ej bryta mot god etik.

Guldäggets kategorier

Tävlingen belönar bidrag som är producerade i Sverige och är uppdelad i 14 kategorier:

Alternativa Media, Design, Digitalt, Direkt, Event, Film, Integrerat, Mobilt, Onlinefilm, PR, Radio, Tidningsannonsering och Utomhus.Dessutom delas fyra specialpriser ut:

Guldskrift – utses av Guldskriftsakademien.

Titanpriset – utses av Komms styrelse.

Platinaägget – utses av Platinaakademien.

Kycklingstipendiet – utses av en specialjury.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.