Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hon syns minst av ministrarna

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

Hon är äldst i regeringen – och har ett digert cv.Framtidsministern Kristina Persson är regeringens minst uppmärksammade minister.– Vi kommer inte att leverera flest rubriker, säger hennes pressekreterare Gösta Brunnander.


Kristina Persson, 69, med titeln ”minister för strategi- och framtidsfrågor samt nordiskt samarbete”, syns minst av alla statsråden.

Frågorna hon driver är viktiga – bland annat hur Sverige ska ställa om till ett koldioxidneutralt samhälle och hur framtidens jobb ska säkras.

Dagens Media hinner knappt presentera sitt ärende innan Kristina Perssons pressekreterare Gösta Brunnander skämtsamt avbryter:

– Då ser ni att Kristina Persson ligger i topp va, eller i alla fall på topp fem?

Bottenplaceringen är ingen överraskning.

– Kristina Persson bedriver ett stort och viktigt arbete, men det är främst internt, och frågorna kryper in i de andra ministrarnas portföljer.

Är det ett problem att hon syns så lite i pressen?

– Vi kommer inte att leverera flest rubriker, men förhoppningsvis kommer vi att driva fram policys, politik och lösningar för att bygga Sverige starkt i framtiden. Uppdraget är att på lång sikt lösa framtidsutmaningar, det gör att mediegenomslaget ser lite annorlunda ut.

Men gör inte det att dessa viktiga politikområden blir mindre uppmärksammade?

– Kristinas övergripande mål är att uppnå resultat. Hon är mer av en beredningsminister och är inte den slutliga avsändaren av sitt arbete utan lämnar över reformerna till respektive statsråd.

Hur är din vardag som pressis för Sveriges minst omskrivna minister?

– Precis som alla andra försöker jag att komma ut med nyheterna, men mitt arbete blir mer proaktivt än reaktivt.

Bryr sig medierna om frågor som ligger långt in i framtiden?

– Ja. Varje gång jag har ringt för att sälja in någonting har det varit väldigt enkelt. Folk är intresserade av framtidsfrågorna, även om mycket av rapporteringen i medierna är mer dag för dag.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.