Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Hon leder årets återhämtning

Publicerad: 12 Oktober 2010, 14:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:35

Efter ett svart 2009 börjar återhämtningen för förlags jättarna. I spetsen går Forma och Bonnier Tidskrifter – vars annonsförsäljning ökat mest hittills i år.


Ämnen i artikeln:

AllersIRMFirst Publishing GroupAlbinsson SjöbergAller MediaEgmont TidskrifterBonnier TidskrifterEgmontLRF Media

Det visar Dagens Medias kartläggning.

2009 var året då botten gick ur annonsmarknaden för tidskrifter.

Nära 40 procent – eller 728 miljoner kronor – försvann, enligt nettosiffror från Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM.

Totalinvesteringarna landade på dryga 1,8 miljarder kronor, vilket är den lägsta siffra som noterats under hela 2000-talet.

Trots att tidskriftsförlagen endast hämtar 35 procent av sina intäkter från annonsförsäljning innebar annonsraset kraftigt minskad lönsamhet. Det visar Dagens Medias genomgång av boksluten för Sveriges största tidskriftsförlag – där 7 av 13 visar ett negativt rörelseresultat för 2009.

Bonnier Tidskrifters resultat efter finansiella poster dök med hela 78 procent till 13 miljoner kronor. Även omsättningen backade, och Bonnier Tidskrifter tvingades vidta åtgärder.

– Vi organiserade om oss under det gångna året, för att bli mer kundanpassade och lyhörda. Vi märker att kunderna uppskattar att diskutera utifrån hela vår produktportfölj, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Tidskrifter.

När annonsmarknaden nu definitivt har vänt börjar det viktiga kriget om annonsörernas pengar. Marknadsandelar finns att vinna för de som lyckas bäst.

Dagens Media har bearbetat bruttosiffror över annonsinvesteringarna på tidskriftsmarknaden för att se vilka förlag som hittills har lyckats lägga beslag på flest annonsmiljoner.

Forma Magazines, vars katalog domineras av få men stora titlar som Icakuriren, har med en försäljningsökning på 14,3 procent ökat mest i år.

– Vi har slagit budget hittills i år. Det är en effekt av att marknaden går bättre, men även av att vi nu börjar få effekt av den omorganisation som vi genomfört, säger Maria Croon, chef för Forma Magazines.

En ökning på 19 procent för Icakuriren, samt stark försäljning i storsatsningen Kattis & Company, ligger till stor del bakom framgången.

För att växa den kommande tiden säger Maria Croon att Forma Magazines ska ”satsa offensivt men klokt”. Hon antyder att Forma ska fortsätta att växa inom området ”hälsa och välmående”.

– Vi har stora tillväxtambitioner och ska nå dit genom en sund mix av utveckling av nya och gamla varumärken, men vi ska också växa genom förvärv, säger Maria Croon.

Med en försäljningsökning på 9,3 procent i år, enligt Sifo reklammätningar, kommer Bonnier Tidskrifter på andra plats i återhämtningsligan.

Ambitionen är nu att växa.

– Står man still så blir man omsprungen, som bekant, så att sluta växa är inte ett alternativ. Nu växer hela magasinsbranschen, vilket är ett styrkebevis, säger Ulrika Saxon.

Bonnier Tidskrifter ska investera för ”organisk tillväxt”.

– Men vi tittar också på förvärv, säger Ulrika Saxon.

Även branschens jätte Aller Media flaggar för nya uppköp.

– Vi har en offensiv tillväxtstrategi, där förvärv är en viktig del, både i print och digitalt, säger Stefan Ohlsson, vd för Aller Media.

Han tror att branschen kommer att breddas:

– De större affärerna kommer att vara i form av branschglidningar, säger Stefan Ohlsson.

Under högkonjunkturen stöptes tidskriftsbranschen om genom ett antal större strukturaffärer. Bland annat svalde Egmont Tidskrifter konkurrerande Hjemmet

Mortensen, TTG Sverige köptes av LRF Media och Aller Media köpte Hachette samt Frida Förlag.

Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter:

– I den mån förlagen nu tittar på förvärv tror jag att det snarare gäller eventbyråer, nätet och kanske produktionsbolag.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev