Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hon är störst köpare av kvällspress

Publicerad: 30 Mars 2011, 04:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Ica är största landsortspresskunden i Sverige, Bjurfors köper mest morgonpress och Telia dominerar kvällspressen. Här ger annonsörerna sin syn på print.


Ämnen i artikeln:

TeliaBjurforsICA

Dagspressens styrkor är framför allt räckvidden, snabbheten, trovärdigheten och den låga kontaktkostanden, säger Ulrika Jangblad, printchef på OMD Göteborg.

– Mediets egenskaper gör att det passar bra för utbudsannonsering, fortsätter hon.

Sveriges största dagspressannonsörer kommunicerar främst utbud. I morgonpressen dominerar mäklarhusen, i landsortspress detaljister och i kvällspress är Telia Sveriges största annonsör.

Telia lade förra året 66 miljoner kronor brutto i landsortspress, 126 miljoner kronor i morgonpress och 68 miljoner kronor i kvällspress, enligt Sifo reklammätningar.

– Kvällspress använder vi i syfte att få räckvidd i hela Sverige, säger Josefin Lundmark, marknadsdirektör för mobila tjänster på Telia.

Framför allt fungerar dagspress bra som köpdrivande för exempelvis smartphones och mobilt bredband, berättar hon.

– Vissa erbjudanden kräver lite mer information inför ett köpbeslut. Information är lättare att få med i print än i tv – även om vi ofta använder en kombination av print, tv och online.

För Telias b2b-erbjudande är print huvudmedium och där annonserar telejätten i tidningar som Dagens Industri, Dagens Nyheter och SvD Näringsliv.

– Vi får bra genomslag när vi går separat där.

Telias två största kommunikationskanaler är dock tv och online.

– Vi kommer inte att utesluta print på något sätt, men vi går mer och mer mot online och tv.

Även Icas annonsering i dagspress är i princip enbart utbud. Det beror på Icas organisation där de 1 400 handlarna sköter den lokala marknadsföringen.

Ica lade förra året 352 miljoner kronor brutto i landsortspress, enligt Sifo reklammätningar.

– Men vi ser också varje annons som varumärkesbyggande där man kan addera företagets värden, säger Magnus Wikner, avgående marknadschef på Ica.

Liksom Telia blir Icas kommunikation alltmer digital och även de lokala handlarna marknadsför sig i digitala medier.

– Mediemixen utvecklas så klart över tid, men vi gör inga dramatiska förändringar det kommande året.

Och hur dagspressen – och framför allt landsortspressen – hanterar de digitala medierna är den stora knäckfrågan framöver, säger Ulrika Jangblad.

– Landsortspressen behöver dels hantera konkurrensen från andra lokala medier som tv och radio, och dels utveckla de digitala plattformarna där de erbjuder ett innehåll som läsarna är villiga att betala för.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TeliaBjurforsICA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.