Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Hockeyallsvenskans nya manér

Publicerad: 25 september 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

Hockeyallsvenskans vd nöjer sig inte med att ses som elitseriens sämre lillebror. Med ny varumärkesplattform, bättre tv-avtal – och NHL-stjärnor som grädde på moset – tar ligan upp kampen om publiken, medieuppmärksamheten och sponsorerna.


NP

News Pilot


Hockeyallsvenskan är Sveriges tredje största idrottsliga, efter fotbollsallsvenskan och elitserien i hockey.

Ändå tjänar ligan bara en tiondel så mycket pengar som elit­serien.

Inför årets säsong beslutade vd:n Stefan Bengtsson att det var dags för ett krafttag.

– Vi har tagit stora steg både sportsligt och mediemässigt, i och med vårt avtal med Viasat och Aftonbladet. Nu ska vi bli bättre på att kommersialisera detta, säger han.

Tillsammans med Passion Lab, tidigare S&B, har Hockeyallsvenskan inför årets säsong fått en ny varumärkesprofil, nytt grafiskt utseende och en ny sponsringsstrategi.

Varumärkesplattformen sammanfattas i devisen ”Alltid öppen” – för att visa bilden av en mer avslappnad liga än elit­serien.

– Våra undersökningar bland publiken visade att Hockey­allsvenskans image var betydligt starkare än ligans bild av sig själva. De har många passionerade hardcorefans, säger Nikla­s Olovzon, kreativ chef på Passion Lab.

– Det finns ett David mot Goliat-perspektiv som väcker engagemang hos publiken, säger Stefan Bengtsson.

Den nya varumärkesprofilen har mynnat ut i ny sponsrings­strategi – bort från traditionellt exponeringstänk.

– Vi erbjuder associationer och specialdesignade koncept, säger Stefan Bengtsson.

Förutom gamla partnern Svenska Spel är Hockeyallsvenskan nära ett huvudsponsoravtal med ett nikotinfritt snusmärke som vill använda ligan för sin relansering i Sverige.

Utöver den nya sponsrings­filosofin har Hockeyallsvenskans varumärkesarbete mynnat ut i en ny mediestrategi – i synnerhet för digitala och sociala medier. Bland annat utses Årets landslagsspelare och Årets allsvenska mästare tillsammans.

Dessutom har man behållit en del av sändningsrättigheterna för att kunna visa matcher på egna sajten och i mobilen, och kunna sälja annonsutrymme.

I år räknar Hockeyallsvenskan med extra skjuts. Dels för att storklubben Djurgården är med, men framför allt för att lagen får förstärkning av NHL-proffs under lockouten i den amerikanska hockeyligan.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev