Hockey-VM till PS Communication

Hockey-VM spelas i Sverige både i år och nästa år. Turneringen sänds av TV4 och blir det största idrottsevenemanget i kanalens historia. PS Communication har fått totalansvaret för marknadsföringen.

Hockey-VM drar igång den 4 maj med sändningar i TV4, TV4 Sport, TV4 Sport Extra och Canal Plus. Totalt ska 160 timmar livesänd tv kablas ut vilket gör turneringen till det överlägset största idrottsevenemanget i TV4-Gruppens historia. Två av fyra huvudsponsorer är i nuläget klara, Svenska Spel och Samsung.

– Det har varit ett väldigt stort intresse, främst från de utländska spelbolagen. Vi har dock tackat nej till dem eftersom Svenska Spel vill ha branschexklusivitet, säger Artur Ringart, projektledare för större events på TV4.

Priset för att bli en av huvudsponsorerna ligger på 3,5 miljoner kronor och inkluderar bland annat själva programsponsring plus exponering i TV4:s VM-trailers.

Hockey-VM är Svenska Hockeyförbundets största kassako och intäkterna från turneringen finansierar en stor del av den övriga verksamheten. För att få maximal utväxling på eventet har förbundet tagit in PS Communications som extern reklambyrå.

– Uppdraget går ut på att dels bygga varumärket svensk hockey men förstås också att sälja så många biljetter som möjligt, säger Carl-Henric Stjerna, vd för PS Group.

Kampanjen för turneringen har redan smygstartat. I de inledande filmerna lyfts forna tiders hjältar och tittaren blir upplyst om att det nu är möjligt att köpa biljetter till turneringen.

– Men nu ökar vi trycket rejält och rullar ut en bredare mediekampanj som ska synas i ett stort antal medier. 

De nya filmerna ska visa att hockey-VM är ett av världens största vintersportevenemang utanför OS, samtidigt som de ska lyfta dagens och morgondagens stjärnor.

Event blir också en tung del i PS Communications uppdrag när turneringen väl drar igång. Byrån blir ansvarig för alla aktiviteter som sker i och utanför arenan.

– Fans från hela världen kommer att kunna mötas i olika fanzones, med storskärmar, mat och dryck, under hållning och andra aktiviteter som sponsorerna bjuder på.

Henrik Widell

Publicerad 2012-04-11 08.13Uppdaterad 2015-12-06 14.27

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: