Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hjälporganisationerna berättar om sin kommunikation

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50


Ann-Marie Bertilsdotter

Insamlingschef, Rädda Barnen

Vad gör att folk donerar?

– Vi har sett en uppåtgående trend sedan augusti, men det var som en explosion när bilden på Alan publicerades på förstasidan. Den bilden gav även en historia om en familj som inte finns kvar, förutom pappan som kunde berätta historien. Det gör att man blir medveten, det var väldigt påtagligt.

Är det några av de traditionella sätten att samla in som inte fungerar?

– Nej, men vi utvecklar oss hela tiden. Det är viktigt att ha ett brett utbud för engagemang och stöd. Digitala och sociala medier är väldigt starka och det är där utvecklingen finns framöver. De omedelbara sätten att visa sitt engagemang, som sms och Swish, växer. Men du måste ha olika alternativ för att nå olika målgrupper. Allt från dem som vill skapa egna insamlingar hos oss till dem som vill skriva på vårt upprop för säkra och legala vägar till Europa.

Har det någon betydelse för engagemanget att vi nu ser bilder på barn som liknar våra egna, snarare än barn som svälter i Afrika?

– Nej, jag tror inte det. Barn över huvud taget gör att man blir berörd. Det väcker något oerhört känslosamt och man relaterar till sin egen familj och sina egna eller andras barn.

Morgan Olofsson

Kommunikations- och insamlingschef, Röda Korset

Vad får svenskarna att donera pengar?

– I det aktuella läget är det den stora uppmärksamheten. Det handlar om ett uppvaknande som inte är alldeles självklart. Normalt märker vi av samma engagemang vid stora naturkatastrofer. Nu har vi fått hemska bilder i form av exempelvis Alan Kurdi och lastbilen i Österrike. Det tragiska är att bilderna inte är nya, det är många som har dött även tidigare.

Har ni märkt av något som inte fungerar?

– För oss har utmaningen varit att skala upp, som när vi får 5 000 nya frivilliga. Sedan är svårigheten nu snarare att hantera komplexiteten i allt engagemang. Där är det viktigt med våra upparbetade kontakter med samarbetspartners och exempelvis mediebyråer.

Vilken roll spelar det att bilden på Alan visar ett barn som liknar våra egna?

– Jag tror, tyvärr, att det handlar om en geografisk identifikation. Det handlar inte bara om barnet, utan även om att det var på en strand där många svenskar har varit och som ligger nära oss. Jag tror svaret är att denna kris kommer så nära oss. Kedjan går hela vägen från Homs till Hapa­randa. Vår uppgift är att visa på de sambanden.

Anna-Karin Moden

Kommunikationschef, Sverige för UNHCR (FN:s flyktingorgan UNHCR:s svenska samarbetspartner)

Vad får svenskarna att donera pengar?

– Det är framför allt katastrof­situationer som gör att människor vill ge. Det har vi sett under de senaste tio åren, med tsunamin, jordbävningen på Haiti och torkan på Afrikas horn. Nu har bilden på Alan och bilderna på folk som går till fots genom Europa skapat ett enormt engagemang och gjort att människor känner att ”nu får det vara nog”.

Har ni sett något som inte fungerar när det gäller att omsätta välviljan i att folk faktiskt ska donera?

– Inte under denna kris. Men vi behöver framåt visa hur behoven ser ut på plats, visa vad hjälp­organisationerna gör och vilken skillnad vi gör. Det är viktigt att visa att det gör stor skillnad för varje enskild individ som får hjälp.

Har det någon betydelse att vi nu ser bilder på barn som liknar våra egna, snarare än bilder på svältande barn i Afrika?

– Jag tror att när det kommer nära, när människor kan identifiera sig med problemen, känner många att de vill engagera sig. Många engagerar sig i flykting­krisen i Europa, men har också en förståelse för att problematiken börjar långt utanför Europa.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.