Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Hit ska man vilja komma och hänga”

Publicerad: 1 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Ett kvarts sekel – och både framgångar och skandaler – har passerat sedan han grundade Meter Film & Television.Nu gör Tobias Bringholm comeback som entreprenör med nystartat produktionsbolag.


här bygger vi fyra redigeringar, här sitter författarna och skriver sitcoms, ljudstudion, grading...”

Tobias Bringholm, 55, visar runt i de fortfarande tomma lokalerna på Linnégatan på Östermalm i Stockholm.

– Det här är trälhavet – vi har plats för en redaktion på 30–40 personer, fortsätter han.

Än så länge har han rekryterat ett tiotal medarbetare till nystartade Storyfire.

– Vi ska vara annorlunda, och extremt frilansvänliga, hit ska man vilja komma och hänga, säger han.

Han vänder sig mot att kalla Storyfire för produktionsbolag.

– Vi ska vara ett publicerande bolag.

Under flera decennier på tunga maktpositioner inom tv-branschen, både på kanal- och produktionssidan, har han levererat några av Sveriges största tittarsuccéer.

– Jag har haft förmånen att få vara med från början, när kommersiell tv startade, och genom alla stora skiften, som hela reality-vågen.

– Men av alla skiften så är det som sker nu det största.

Vad gör det här skiftet speciellt?

– 2011 var jag i Silicon Valley, och studerade tekniken bakom, då förstod jag att det någon gång runt 2015 skulle ske ett skifte, att det skulle vara möjligt att sända film och tv med hög kvalitet digitalt.

Han var då vd på Eyeworks sedan fem år tillbaka.

– Det gick skitbra, det började flyga, men Eyeworks började bli stort, de ringde från Holland och sa: ”Kan du öka vinsten ytterligare...?”

– Men det roligaste jag vet är att ha kontakt med mina program, med människorna som gör dem. Så jag bestämde mig för att sluta.

Tobias Bringholm beskriver det som att han ”för första gången på länge kände sig fri”.

– Jag jobbade med spelbolag, och på Magine, lärde mig om teknik.

På våren 2014 bestämde han sig för att starta eget en gång till.

– Jag började ju som entreprenör, med starten av Meter, och jag ville göra en start-up till.

– Jag kan inte motstå det – det är trögt, det är jobbigt. Men skitkul.

Förutom Tobias Bringholm går Andreas Segerfeldt från nätverket Roots in som delägare.

En stor del av finansieringen kommer från externa partnern Blibros, ett riskkapital som drivs av Magnus Böcker, nära vän till Tobias Bringholm och tidigare vd för börsen i Singapore.

– Det räcker inte med att veta vad som går hem hos publiken – det gäller att kunna finansiera också. Vi kan finansiera stora produktioner själva, det är det inte så många som kan.

Två enkla stolar är än så länge de enda möblerna i de nya lokalerna.

Tobias Bringholm slår sig ner och förklarar visionen med det nya bolaget.

– Grundidén är att skapa egna idéer, inte nödvändigtvis köpa format utifrån. Vi vill göra svenska idéer. Vi har ingen utvecklingschef eller utvecklingsavdelning, alla ska komma med idéer.

– Tv-kanalerna kommer fortsätta vara stora uppdragsgivare under lång tid. Men, det är ju tydligt hur tittarmönstren ändras, själv kollar jag ofta tv, till och med vid rödljus när jag kör bil.

Hur anpassar ni er till det?

– Vi ska ha med det i idéarbetet från början – det ska funka på webb, mobil, Facebook.

– En supertydlig grej är ju att man traditionellt bygger upp ett crescendo mot slutet – nu måste man göra tvärtom. Du har tre sekunder på dig att leverera ett crescendo, annars klickas du bort.

Vad ser du för tv-trender framöver, innehållsmässigt?

– De format som har nått lägereldsstatus, de blir större. De kanske tappar i tittartal, men relativt sett ökar deras betydelse. Ingen vågar lägga ner ett format som ”Idol” – risken är för stor.

Många av lägereldsformaten är gamla långkörare – varför föds inga nya?

– Jag tror att det i första hand är brist på mod. Där vill vi ta ner trösklarna genom att ingå i olika partnerskap, för att minska risken.

Om de stora formaten ökar i betydelse – vad tror du kommer försvinna?

– Det mediokra. 80 procent av kanalernas innehåll har ju ärligt talat varit mediokert, det kommer att bli helt irrelevant.

– Det som inte är lägerelds-tv måste vara longtail, och då vara av hög kvalitet.

Han hoppas mycket på det växande intresset för drama.

– Vi binge-tittar ju på drama nu, och produktionskostnaderna har med ny teknik sjunkit dramatiskt.

25 år har gått sen han senast startade bolag, den gången Meter Film & Television, som köptes av Schibstedägda Metronome. Som i sin tur senare köpts upp av brittiska Shine Group.

Det var också tiden i ledningen för Meter som var upprinnelsen till den största krisen under hans karriär. ”En veritabel katastrof för mig och min familj”, kallade han det själv senare i polisförhör.

I början av 2007 var Tobias Bringholm hyllad programdirektör på TV4. Han hade två år tidigare rekryterats från Metronome, där han var vd.

Då slog bomben ner – en utredning om förskingring av mångmiljonbelopp inleddes, efter att nyanställde ekonomidirektören Bertil Rosenlund slagit larm.

Tobias Bringholm tvingades gå från TV4.

Han och ett antal andra personer anklagades för att ha fakturerat Metronome för privata levnadsomkostnader.

– Det var... en snyting. Det gjorde så ont. Så länge, säger Tobias Bringholm i dag.

– Men jag har lagt det bakom mig.

– Såhär i efterhand kan jag tycka att det blev orättvist mycket fokus på mig, på min person. Men jag kände att jag inte mäktade med att vända det, och om jag googlar mig själv så handlar de första träffarna fortfarande om den där historien.

Tobias Bringholm

Ålder:

55 år.

Familj:

Hustrun Therese (som också jobbar i det nya bolaget), och fyra barn.

Bor:

Djursholm.

Kör:

En trehjulig vespa, en Piaggo MP3, och ”har en fin Merca i garaget”.

Gör på fritiden:

”Jag får ut så mycket av jobbet, allt jag är nyfiken på kan bli en programidé.”

Dold talang:

”Jag är ganska bra på båtliv, bra på att navigera, och skulle gärna jobba för sjöräddningen. Jag har ju också min ögonsten, den gamla Abba-båten, den är som en sommarstuga.”

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.