Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Historien i centrum

Publicerad: 25 Maj 2011, 05:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

När uppdragspublicisterna utvecklar sin affär är det historieberättande som står i fokus. "Vi är bättre än reklambyråerna på att berätta en story", säger Jonas Nilsson, vd på OTW.


Redaktionell marknadsföring är ett begrepp som dyker upp mer och mer i uppdragspublicisternas värld.

Ur konsumentens perspektiv handlar redaktionell marknadsföring om att kommunikationen går från inspiration till handling och köp där samma berättelse återkommer i flera olika medier.

Uppdragspublicisterna med sin bas i redaktionell kommunikation är därför väl utrustade för att hantera den nya typen av marknadsföring, menar OTW Communications vd Jonas Nilsson, särskilt i de digitala medierna. Men han betonar att redaktionell marknadsföring ska ses som ett komplement till traditionell reklam.

– Vi är bättre än reklambyråerna på att berätta en story. En story ger större trovärdighet, den fördjupar relationen med kunderna och det bygger lojalitet. På så sätt fungerar redaktionell marknadsföring bättre än de korta reklambudskapen, säger Jonas Nilsson.

I samband med Melodifestivalen i vintras genomförde OTW en kampanj för Onoff som Jonas Nilsson ser som ett exempel på redaktionell marknadsföring. Med hjälp av Linda Bengtzing utlyste Onoff en tävling där nästa schlagerstjärna söktes. Tävlingen anordnades i Onoffs butiker, filmer från farmträdandet lades ut på Youtube och Facebook – där folk också kunde rösta på bidragen. Och tävlingen marknadsfördes i Onoffs kundtidning och med dr-utskick.

– Det vi gör förtjänar kundernas uppmärksamhet och dialogen sker på deras villkor, säger Anders Rask, vice vd på OTW Communication.

Liksom en reklamkampanj ser Lennart Löf Jennische, vd på DG Communications, redaktionell kommunikation som en riktad insats under en begränsad period.

Han nämner bolagets arbete för SAS Sverige, på temat ”En klokare resa”, som ett exempel.

– Vi använder oss av redaktionell kommunikation, men i kampanjform. Uppdragsgivare vill ju alltid kunna räkna hem som kommunikation och då ligger redaktionella kampanjer bra till, säger Lennart Löf Jennische.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.