Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Historia är fortsatt glödhett

Publicerad: 8 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Segment efter segment tappar räckvidd, men det verkar inte finnas något stopp för historietitlarna. Vilka läsarna är? Unga män – som inte kan så mycket om historia.


Antalet historietidningar på marknaden har ökat drastiskt under 2000-talet samtidigt som läsandet ökar. Samtliga av de tre största titlarna i segmentet växer kraftigt. LRF Medias Populär Historia har ökat räckvidden från 94 000 läsare 2006 till 200 000 i senaste Orvesto.

Koncernsystern Allt om Historia har under samma tid gått från 104 000 till 206 000 läsare och Bonnier Publications Världens Historia har gått från 89 000 läsare till en räckvidd på 184 000 läsare.

Det är inte helt oväntat män som utgör den största läsarskaran. Populär Historia har 65 procent män bland läsarna, Allt om Historia 66 procent, och Världens Historia 73 procent män, enligt Orvesto Konsument.

Allt om Historia försöker locka kvinnliga läsare genom att berätta om kvinnor i tidningen.

– Problemet är att så som historien ser ut så är färre kvinnor omskrivna. Vi försöker att hitta åtminstone en kvinnlig huvudperson per nummer, men det är inte helt lätt, säger Åke Steinwall, redaktionschef på Allt om Historia.

Samtidigt är läsarna yngre än vad man kanske förväntar sig.

Allt om Historia, Populär Historia och Världens Historias största andel läsare finns i det yngsta åldersspannet i Orvesto – 15–24 år.

I Världens Historias fall är hela 25 procent av läsarna mellan 15 och 24 år. Motsvarande siffra för Allt om Historia och Populär Historia är 24 respektive 20 procent.

– Vi riktar oss till en läsekrets som har ett historieintresse, men inte har så mycket kunskap i förväg. Det tror vi tilltalar den unga läsekretsen. Vi får också höra då och då att tidningen används i skolan som bredvidläsning till historieböckerna, säger Åke Steinwall.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.