Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hi-Fi klubben vinner kunder på servicen

Publicerad: 13 Maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:37

Netonnet betraktas som billigast, både på landsbygden och i storstäderna. Men kunnigast är Hi-Fi Klubben, enligt MK-rapporten.


Ämnen i artikeln:

Mediekompaniet

I MK Rapporten intervjuar Mediekompaniet och undersökningsföretaget Yougov 2 000 svenskar i åldrarna 18–64 år i syfte att mäta uppfattningar om varumärken. I tidigare nummer har Dagens Media berättat om resultaten för politiska partier och bilbranschen, och i detta nummer synas hemelektronikbranschen, där pris och kunnighet är av yttersta vikt.

– Topp-orden i undersökningen är kunnig, service-minded och dyr, så kunnighet och pris verkar vara viktigt för konsumenten, säger Heléne Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet.

Hi-Fi klubben toppar kunnighetsskalan med över 60 procent av svenskarnas stöd.

– Service och kompetens är en drivande del i vårt arbete, och det försöker vi förmedla i vår kommunikation. Man måste samtidigt vara ödmjuk i hur man kommunicerar, det är viktigt, säger Urban Hiärne, försäljningschef på Hi-Fi klubben, som också anser att de har stora fördelar i jämförelse med nätbutikerna.

– Vår verksamhet bygger på att man ska kunna uppleva produkten innan köp, kombinerat med en aktiv förmedling av kunskap. Produkterna är komplexa, och det är svårt att höra ljudkvalitet eller läsa sig till expertis på nätet. Kunderna upplever därför att vi kan det vi gör.

Den hårda konkurrensen i hemelektronikbranschen har under de senaste åren tvingat flera aktörer till nedskärningar och konkurs.

– Inför undersökningen fick vi ta bort Onoff och Expert, som tidigare varit med. Fler upplever nu branschen som dyrare jämfört med för några år sedan, vilket delvis kan förklaras av att det finns färre stora aktörer, säger Heléne Werner.

Netonnet vinner priskriget med närmare 50 procent av rösterna. Jonas Järrenfors, marknadschef, tror att förklaringen till det är enkel.

– Jag tror att det handlar om att vi är billigast, helt enkelt. Visst, det är svårt att bevisa, men sett till hela sortimentet så håller vi en lägre prisnivå än konkurrenterna, säger han.

På Netonnet har man valt att inte fokusera på sänkta priser och rabatt­er, som många andra gör.

– Vi har en annorlunda prisfilosofi, som bygger på att vi har samma pris hela tiden. Vi vill att alla alltid ska få bra erbjudanden, och då behöver man inte dopa produkterna med extrapriser. Rabatter är en strategi för att dra in kunden och sälja andra varor, men vi har valt en annan väg.

Urban Hiärne på Hi-Fi klubben tror att många väljer att konkurrera med pris för att det är lättare.

– Att konkurrera med kompetens och service är svårt, kostsamt och underhållskrävande. Att konkurrera med pris är enklare, säger han.

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Mediekompaniet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.