Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Hett att synas på flygplatsen

Publicerad: 22 Juni 2011, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:49

Antalet flygresor beräknas slå rekord i år. Det tillsammans med en pågående digitalisering och nya pengar från konsumentannonsörer gör att flygplatserna hoppas på rekord också i reklamförsäljningen.


Ämnen i artikeln:

JCDecauxSwedavia

Gamla reklamskyltar plockas ner på landets flygplatser och ersätts med nya led-belysta och digitala tavlor. JCDecaux, vars säljavtal för Arlanda och Bromma förra året förlängdes av det statliga bolaget Swedavia, monterar nu upp 35 stycken 65-tums-skärmar på Arlanda.

– Det blir färre annonsytor men fler premiumytor med hög exponering. Efterfrågan har varit massiv och vi kommer vara slutsålda när vi går live den 1 oktober, säger Johan Birath, försäljningschef på JCDecaux.

Flygplatsreklamen har historiskt sett varit präglad av b2b-aktörer men nu går också konsumentvarumärkena in i flygplatserna.

– De nya digitala annonsformaten accelererar den utvecklingen, säger Johan Birath.

JCDecauxs intäkter för från flygplatsannonseringen har ökat kraftigt både 2010 och 2011, enligt Johan Birath, men han vill inte nämna specifika siffror.

På Landvetter, där Swedavia säljer själva, monteras för tillfället en 11 gånger 1 meter stor digitaltavla upp och efter sommaren sätter företaget upp en sju kvadratmeter stor digitaltavla på Sturup. 

– Med den digitala tekniken kan vi skriva kortare avtal vilket attraherar konsumentsektorn. Tidigare hängde tavlorna från ett halvår och uppåt men nu kan vi skriva avtal på bara några dagar, säger Christer Skeppner, försäljningschef på Swedavia.

Varför sker den här digitaliseringen just nu?

– Det digitala har uppfattats som krångligt att producera men nu har man insett att också med rätt enkla animeringar når man riktigt höga obsvärden.

Utomhusbolaget Wallstreet, som distribuerar magasin på 24 flygplatser i landet, har också märkt av inflödet av konsumentannonsörer.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

JCDecauxSwedavia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev