Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Heteronormen gav Åkestam guld

Publicerad: 28 April 2010, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Åkestam Holst vann guldägget i kategorin media för sitt arbete för Stockholm Pride.


Byrån konstruerade flera heteronormativa tester under konceptet ”How hetero?”. Syftet var att skapa debatt kring heteronormen, det vill säga samhällets förväntningar på hur du “ska” vara som man eller kvinna.

– Samhällets regler kring sexualitet och kön är cementerade. Det finns tydliga föreställningar kring hur en "riktig" man och "riktig" kvinna ska se ut, bete sig och uppfattas för att accepteras i samhället, säger Fredrik Widén, projektledare på Åkestam Holst.

I de olika kampanjerna kunde användarna exempelvis testa hur hetero deras Facebook-vänner eller Spotifylistor var.

– Vi skulle väcka debatt på ett lättsamt och roligt sätt, samtidigt som vi visade exempel på hur tydligt saker som ord, musik, bilder och vänskapskrets bidrar till att placera människor i fack.

Guldägg media

Reklambyrå: Åkestam Holst med Lars Baecklund och Yvan Archimbaud (ad), Joakim Labraaten, Kalle Åkestam och Monica Born (copy), Martin Cedergren (cd), Ellinor Bjarnolf (designer), Bella Lagerquist (produktionsledare), Caroline Weinberg och Fredrik Widén (projektledare), Paul Collins (web director).

Produktionsbolag: River Cresco, Thomson Interactive.

Uppdragsgivare: Claes Nyberg och Jessica W Sandberg.

Silverägg media

Podradio för Sveriges Radio av Forsman & Bodenfors

Rolighetsteorin för Volkswagen Sverige av DDB Stockholm

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.