Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hetaste konsumenttrenderna 2011

Publicerad: 22 December 2010, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Snällhet, ännu mer urbanisering och företag som anpassar sig efter kinesiska konsumenter. Det är de hetaste konsumenttrenderna under 2011.


Det är Trendwatching.com som har förutspått hur framåtsträvande företag bör agera för att hänga med i de viktigaste konsumenttrenderna nästa år.

Viktigast av allt är ”slumpmässigt snälla” varumärken, som på måfå gör tjänster, ger bort gåvor och hjälper sina kund er på olika sätt. Ett bevis på flexibilitet och medkänsla, tycker Trendwatching.com och lyfter fram Interflora som skickar blommor till deppiga twittrare.

Den ständigt ökade urbaniseringen – i dag bor hälften av världens befolkning i städer – innebär allt modigare, liberalare och mer erfarna konsumenter att förhålla sig till. Dessutom kommer gruppköpen att öka lavinartat och sätta normal prissättning ur spel.

Snällhet toppar

Viktigaste konsumenttrenderna:

1. ”Slumpmässig snällhet.”

2. Urbaniseringsekonomi.

3. Gruppköpsanpassad prissättning.

4. Västerländska varumärken som gör produkter skräddarsydda för utvecklingsmarknader som Kina och Indien.

5. Statussymboler på webben.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.