Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hemnet öppnar för samarbeten

Publicerad: 9 juni 2009, 16:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:18

Hemnet tänker inte längre bussa jurister på de sajter som försöker använda Hemnets innehåll. Det berättar vd Carl-Henrik Borg i samband med lanseringen av nya Hemnet.se och öppnar också för att delar av sajten kan kosta pengar i framtiden.


När Bostadssajten Booli lanserades vill Mäklarsamfundet som äger delar av Hemnet bojkotta Booli  och hotade att stämma uppstickaren för att ha kvar sin monopolställning på marknaden.

– Jag har en annan åsikt och har fått styrelsen med mig säger Carl-Henrik Borg, vd på Hemnet sedan årsskiftet.

Tidigare var han bland annat med och startade Webanalys som senare köptes av Aegis och blev Iprospect. Enligt honom finns det ingen anledning att hindra andra att indexera de länkar som finns på Hemnet men påpekar att bilder och liknande ägs av de anslutna mäklarna.

– Vi ska inte lägga tid eller pengar på att hindra någon att utveckla marknaden, det är kontraproduktivt. Att det finns en del konkurrenter nu för tiden för att vi istället blir mer snabbrörliga. Vår utmaning ligger i att vara så pass bra att det inte ska finnas någon anledning att gå någon annanstans, säger Carl-Henrik Borg.

Som ett led i detta lanserade Hemnet i går en helt ny sajt för bostadssök. Sajten har en helt ny uppdaterad sökfunktion. Den nya sajten har grafiskt utvecklats av Syre, Kentor och Prek har byggt den. Navigate har hjälpt till med varumärkesarbetet tillsammas med pr-byrån JMW. Mediebyrån Maxus har varit konsultande för att titta över annonsaffären.

– Mäklare får inte annonsera på sajten och så ska det fortsätta vara. Det finns vissa som är så stora att de skulle kunna dominera på sajten totalt, vi vill ge samma utrymme åt alla mäklare, säger Carl-Henrik Borg.

Men det är annonser, ett 50-tal återkommande, och samarbeten som är den stora intäktskällan för sajten. I och med ombyggnaden har även annonsformaten fräschats upp och standardiserats till samma format som stora svenska mediesajter använder. En nyhet är att vissa annonsytor går att koppla samman med de sökningar som besökaren på sajten gör.

– Det går att styra så att en specifik annons visas för de som söker efter bostadsrätter på Södermalm. Tekniskt går det styra ännu mer specifikt.

Annonspriserna är justerade både uppåt och nedåt jämfört med tidigare. Mellan 10,5 och 40 öre kostar en exponering.

Sajten har ungefär 1,1 miljoner unika besökare i veckan. Men Carl-Henrik Borg vill komma bort från att bara titta på antalet besökare.

– Med Orvesto Internet har vi fått tillgång till målgrupper och möjlighet att sälja på ett annat sätt. Det har jag sett som en stor nackdel att inte ha haft tidigare.

Lanseringen av nya Hemnet.se innehåller förutom en uppdaterad sökfunktion även mer statistik.

– Vi har ett samarbete med Mäklarstatistik som gör att vi har alla utropspriser och försäljningspriser på alla bostadsrätter i Sverige. Det är statistik som ingen konkurrent har.

Målet är att visa upp en ordentlig nyhet varje kvartal framöver.

– Nästa steg är att presentera en tjänst för kommersiella lokaler. Hyresrätter och en bostadsbytarmarknad är också funktioner som vi tittar på. I Augusti kommer vi släppa en Hemnet-applikation till Iphone.

Idag är alla tjänster på Hemnet gratis och annonsfinansierade. Så är det inte säkert att det blir i framtiden.

– Vi tittar på betaltjänster för att skapa ännu mer mervärde på sajten. Områdesfakta är en sådan tjänst, säger Carl-Henrik Borg.

 

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.