Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Strategi och analys

Hem & Villa ska locka yngre publik

Publicerad: 26 Maj 2010, 06:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Reklambyrån Berntzon Bylund tar fram en ny image för heminredningsmässan Hem & Villa.


Ämnen i artikeln:

Berntzon Bylund

Från och med 1 mars sköter delägaren Stockholmsmässan hela affären kring Hem & Villa. De senaste åren har mässan haft svårt att locka besökare, vilket det nu ska bli ändring på.

– Vår målsättning är att föryngra målgruppen, men även få ett djup och bredd i utställarna, säger Maria Strandberg Torén, vd på Hem & Villa.

Berntzon & Bylund har bland annat tagit fram en ny logotyp och en ny grafisk profil för mässan. Annonserna leker med typografin i kollageform – en trend lånad från heminredning, berättar Hans Bylund, cd på Berntzon Bylund.

– Det är viktigt att skapa en tydlig grafisk signatur. Typografi är också en tydlig trend inom inredning, det syns på allt från kuddar, mattor och tavlor, säger Hans Bylund.

I sommar kommer annonserna att synas i livsstilsmagasin och inför mässan, som arrangeras den 7-10 oktober, blir det reklamfilm.

Fem olika experter och trendsättare ska synas i reklamfilmen som även den får kollageform. Filmen ska spelas in i städer som New York, Rom och Stockholm. Temat är “Vi hämtar hem trender från världen”. På webben kommer det sedan att finnas längre avsnitt med varje expert.

– Grunden är att på mässan finns ett urval av allt det senaste från hela världen, så då har vi valt att blicka ut i världen.

Sociala medier blir det tredje benet av kampanjen. Ett expertråd kommer varje dag, under 50 dagar, att släppa olika tips och trender via sajter som Facebook.

Målet är att locka 10 procent fler besökare än förra året då knappt 50 000 personer besökte mässan i Stockholm.

– Vi vill göra Hem & Villa till en angelägenhet för alla som är intresserade av det som finns i hemmet, säger Maria Strandberg Torén.

Arbetsgrupp Berntzon Bylund

CD/copy: Hans BylundAD: Therese StevenbergProjektledare: Joachim BerntzonProduktionsledare: Ewa NeroWebb: Erik Olsson

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Berntzon Bylund

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev