Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Helt avgörande att sparpaketet lyckas”

Publicerad: 26 Augusti 2009, 11:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Miljonexperimentens tid är över. Nu ska koncernchefen Rolv Ryssdal - med spargeneralen Gunnar Strömblad vid sin sida - göra mediejätten Schibsted lönsam igen.


Rolv Ryssdal har en lång karriär inom Schibsted bakom sig och har bland annat varit vd  för koncernens kvällstidningar Aftonbladet och Verdens Gang.

I juni tog han över som vd och koncernchef för mediejätten Schibsted efter dynamon Kjell Aamot, som suttit på posten i 20 år.

Ryssdal tar över i ett extremt känsligt läge - då koncernen efter en rad goda år står inför kraftigt minskade intäkter. Även online-mediernas kraftiga tillväxt har avstannat.

– Krisen kom snabbare än vad man kunde förvänta sig. Men vi på Schibsted har svarat väldigt snabbt, säger Rolv Ryssdal, som på telefon från Oslo på svenskklingande norska lugnt redogör för framtidens Schibsted.

Schibsteds senaste kvartalsrapport som presenterades i mitten av augusti innebar nattsvart läsning för Rolv Ryssdal. Koncernen gjorde ett negativt resultat före skatt på 92 miljoner norska kronor. En femtedel av annonsintäkterna hade försvunnit.

Två huvudsakliga åtgärder har redan initierats för att stärka koncernens finanser snabbt.

* En nyemission som ger 1,3 miljarder norska kronor från befintliga ägare har genomförts.

* Ett sparpaket ska sänka kostnaderna med 1 miljard norska kronor under 2009 och 2010. Under 2011 ska spareffekten uppgå till 1,6 miljarder norska kronor.

– Nyemissionen ger oss mer andrum och större handlingsfrihet. Det känns väldigt bra. Tillsammans gör dessa två åtgärder att vi står bättre rustade inför framtiden, säger Rolv Ryssdal.

Som alla härförare har Rolv Ryssdal handplockat sin närmaste kärntrupp. Ett av hans första drag som Schibsteds högste chef var att stuva om i ledningsgruppen. Terje Seljeseth utsågs till chef för Schibsted Classified Media, där koncernens finansiellt viktiga rubrikannonsverksamheter är samlade.

Gunnar Strömblad, chef för Schibsted Sverige, tilldelades det viktiga uppdraget att överse koncernens sparpaket.

– Om vi ska ha det handlingsutrymme och den lönsamhet som vi ska ha är det helt avgörande att sparpaketet lyckas. Gunnar är väldigt väl lämpad för att genomföra detta givet vad han tidigare har åstadkommit, säger Rolv Ryssdal.  

Rivalen Birger Magnus, som tidigare har varit aktuell som Kjell Aamots efterträdare, har meddelat att han lämnar koncernen inom ett år. Även Jan Erik Knarbakk lämnar ledningsgruppen, men stannar inom koncernen.

Ryssdals nya giv för Schibsted är tydlig och stringent: Fokusera på kärnverksamheten. Inga stora kostsamma osäkra satsningar som skapar miljonrullningar.

– Vi har tidigare gjort experiment som en helt ny tv-kanal i Sverige, TV7, samt sökmotorn Sesam som båda kostade väldigt mycket pengar, hundratals miljoner kronor. Den typen av ”big bets” utanför kärnverksamheten är det slut med, säger han.

Det är främst Schibsteds stora mediehus som blöder under lågkonjunkturen, medan affärsområdet Schibsted Classified Media fortsätter att leverera vinster.

– Tidningshusen har det jobbigt under lågkonjunkturen, och tyvärr ser vi inga tecken på att 2010 skulle bli bättre än 2009. Det är för tidigt att säga att det skulle ha vänt.

Hur ska ni bryta annonsberoendet på nätet?

– Realistiskt sett så kommer annonser, även om Murdoch pratar om att ta betalt på nätet, förmodligen att vara den dominerande intäktskällan på nätet även i framtiden.

De ”lyckade experiment” som gjorts på svenska Aftonbladet, Viktklubb.se samt Aftonbladet Plus, ska dock fortsätta att utvecklas.

Schibsteds köpta kassako Blocket, vars kloner redan har lanserats på sju marknader, ska fortsätta att exporteras till marknader där man kan ta en position som marknadsledare.

– Jag vill inte ange en siffra, men det finns utrymme för att expandera, det är jag säker på. Vi tittar hela tiden på nya länder, säger Rolv Ryssdal.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.