Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Haveri för E24:s Europaoffensiv

Publicerad: 24 November 2010, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

E24:s internationella expansion har kostat mångmiljonbelopp. Nu drar Schibsted i bromsen. "Den internationella expansionen är islagd", säger Per Lundsjö, vd och chefredaktör för E24.


Ämnen i artikeln:

SchibstedE24

Schibsteds beslut att exportera E24-konceptet till Frankrike, Holland, Estland och Norge har blivit dyrt. E24 Internationals bokslut för helåret 2009 visar ett resultat på minus 18 miljoner kronor.

Bolaget tvingades till en nedsättning av sitt aktiekapital på 19,6 miljoner kronor för att täcka förlusten. Man har även genomfört en nyemission om 7 miljoner kronor under våren 2010 ”varefter det egna kapitalet är återställt”, enligt bokslutet.

Detta ska läggas till en tidigare nyemission på 20 miljoner kronor.

Dagens Media kan nu berätta att Schibsted tagit ett strategiskt beslut att stoppa ytterligare internationell expansion för E24.

– Det har varit väldigt turbulenta tider på mediemarknaden i Europa. Vi har dragit slutsatsen att ytterligare expansion skulle kräva en enorm satsning som kräver resurser vi inte har, säger Per Lundsjö, som tidigare varit ansvarig för E24:s internationella utrullning.

Sajterna i de olika länderna, som hittills har drivits via E24 International, ska nu istället drivas direkt av det Schibstedbolag som finns i landet. För Frankrike är det till exempel gratistidningen 20 Minutes som rattar E24.fr.

– Vi har konverterat ägandet till licensavtal i respektive land. Det har visat sig att det är bättre än att fjärrstyra från Sverige, säger Per Lundsjö.

Bolaget E24 International ligger därmed på is. Enligt Per Lundsjö har förändringen skett successivt under året.

Även i Sverige har E24 haft det tufft under lågkonjunkturen.

– Vi hade ett och ett halvt år som var väldigt slitiga. Nu går det väldigt mycket bättre, även om det inte är fantastiska tider. Men marknaden är normaliserad och vi får nu vanliga kampanjer igen, precis som före krisen.

Går E24 i Sverige runt i år?

– Vi räknar med att gå plus.

E24 lanserades i Sverige 2005. Den internationella expansionen skedde sedan i följande ordning: Norge (våren 2006), Holland (juni 2007), Frankrike (oktober 2008) samt Estland (april 2009).

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SchibstedE24

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.