Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Härligt reklam-fritt, typ

Publicerad: 23 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57


Jag hatar reklam i tv och radio”, säger Berit Högman, vice gruppledare för Socialdemokraterna i riksdagen, på sidan 31 i den här tidningen.

Hon ogillar alltså inte delar av reklamen, kanske den som är mest påträngande eller högljudd. Nej, Berit Högman – tidigare S mediepolitiska talesperson (!) – hatar reklam i tv och radio. Punkt.

Hon hatar Ica-reklamen, Barncancerfonden-reklamen, Halebop-reklamen. Hon hatar Volvo Trucks-reklamen som i fjol fick hela världen att prata om svensk kreativitet.

Rimligtvis borde Berit Högman även hata den reklam som hennes parti vräkte över svenska folket inför riksdagsvalet för en kostnad av hisnande 70 miljoner kronor.

Berit Högman är inte ensam om sitt hat i riksdagen. Vi på Dagens Media har löpande undersökt politikernas inställning till reklam, och motståndet är år efter år kompakt.

En sommar redovisade vi ledamöternas ofta smått bisarra svar under vinjetten ”Dagens reklammotståndare” på vår sajt. Håkan Juholt (S) var en av dem som ondgjorde sig. Samtidigt var han ordförande i Östran, en tidning som nu har halverat personalstyrkan till följd av vikande reklamintäkter.

Vad beror hatet på? Min något skrämmande bild är att många politiker har svårt för att se det större sammanhanget. Tankeverksamheten stannar i den omedelbara känsla som drabbar dem när de – i egenskap av mediekonsumenter – avbryts i ”Let’s dance” under fredagsmyset.

Hur kan man annars förklara att etablerade toppolitiker öppet visar sin avsky för en del av samhället som omsätter över 30 miljarder kronor, som sysselsätter tiotusentals människor, som smörjer hela det svenska näringslivet, samt är en förutsättning för demokrati och mångfald?

Om man hatar reklam så älskar man public service.

Här kan man konsumera allt – nyheter, amerikanska serier, stora sportevenemang och lekprogram – utan några som helst kommersiella avbrott, bortsett från en del stillsamma sponsorskyltar i sportsändningarna. Och det bästa av allt – nu kan man även ta del av utbudet i play-tjänster, på sajter, i appar, på Facebook, och så vidare.

Jag tror tyvärr att många politikers tankar kring public service stannar ungefär där. ”Det är ju härligt att slippa reklamen överallt”, typ. Man ser inte sammanhanget, den större problematiken.

Samtidigt växer frustrationen bland de kommersiella aktörerna, de som just nu kämpar sig igenom ett historiskt stålbad och inte tycker att det är läge för public service-bolagen att störa affärerna. Läs mer på sidorna 26-31.

Tack för den här våren! Den 26 augusti är vi tillbaka med ett nytt nummer, samt med en rad nyheter kring Dagens Media. Läs oss varje dag på dagensmedia.se – och häng med oss i Almedalen. Kolla in våra aktiviteter på sidorna 36-37.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev