Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hårdare konkurrens bland inredningstitlarna

Publicerad: 28 April 2010, 09:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Innan sommaren kommer första numret av Plaza Publishing Groups nya inredningstitel Plaza Deco. Men segmentet är trångt. "Överetableringen är ett faktum sedan länge", säger Sköna Hems chefredaktör Claes Blom.


Bonnier Tidskrifters Sköna Hem och Formas Hus & Hem är de två största titlarna i inredningssegmentet. Förra året passerade Sköna Hem för första gången Hus & Hem i upplaga och är nu med sina 90 800 exemplar den största titeln, trots att upplagan minskade med 1,9 procent jämfört med 2008. Tidningen tappar både prenumeranter och lösnummerförsäljning, men antalet friex har ökat från 6 000 till 8 500 exemplar. Ökningen beror på företagssamarbeten, exempelvis SAS som får ett antal tidningar.

Hus & Hem tappade dock ännu mer av upplagan förra året, 15,7 procent, och har nu en upplaga på 85 000 exemplar.

– Det var ett medvetet val att minska upplagan. Vi vill ha balans i ekonomin utifrån en lönsam upplaga så vi drog ner antalet kampanjer och lade ut färre tidningar, säger Anna Liljeberg, chefredaktör på Hus & Hem.

För att stärka sig i konkurrensen ser Hus & Hem över möjligheterna att ta fram oneshots. Men vad de ska innehålla vill inte Anna Liljeberg avslöja:

– De kommer att ligga i närheten av våra områden. Det ska vara praktiska och inspirerande tidningar.

Huvudkonkurrenten Sköna Hem har än så länge en lägre räckvidd än Hus & Hem. I senaste Orvesto Konsument var skillnaden mellan de två 52 000 läsare. I år siktar Sköna Hem på att gå om.

– Vår räckvidd har minskat marginellt, så relativt tar vi marknadsandelar, säger Claes Blom.

Efter ett svagt 2009 börjar det ljusna för annonsförsäljningen. Förra året backade segmentets försäljning med 14 procent, enligt Sifo reklammätningar. Men första kvartalet i år har försäljningen ökat med 7,6 procent.

– Framför allt våra konkurrenter har inlett ett tokrabatterande av annonser, vilket är ett typiskt tecken på överetablering. Vi vågar inte dra några stora växlar, men vi ser en viss ljusning.

Även Family Livings chefredaktör Anna Zethreaus, vittnar om att marknaden har lättat lite. När konkurrensen är tuff är det viktigt att ha en tydlig profil och sedan Anna Zethreaus tog över rollen som chefredaktör hösten 2008 har hon jobbat på att renodla tidningen.

– Family Living ska vara en inredningstidning för familjen. Det har funnits en mättnad på inredningsfronten så det gäller att hålla på sin usp.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.