Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hård strid om bostadsköpen

Publicerad: 29 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 11 Mars 2016, 07:58

Den stormiga situationen i mäklarbranschen har öppnat för attacker mot Hemnets tätposition. Uppstickaren Hittahem.se lanserar ny profil och Booli.se kampanjar som ”Sveriges största oberoende söktjänst”.


Swedbank, genom Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling, äger nu 50 procent av Hemnet. Ett ”strategiskt misstag” av bostadssajten, enligt Länsförsäkringar Fastighets­förmedlings vd Mats Ericsson, som tillsammans med Skandiamäklarna, Mäklarhuset och Mäklarringen, gick till motangrepp i början av april.

Konkurrenten Blocket Bostad får numer förtur på nya objekt från de fyra mäklarna. Under tre dagar publiceras annonserna inte på Hemnet, utan Blocket Bostad, vilket tydliggörs med märkningen ”Endast på Blocket”.

Den här situationen, där Hemnet tappar andel av bostadsannonserna, gör att uppstickarsajter som fungerar som sökmotorer vädrar morgonluft.

Hittahem.se säger att situationen gynnar dem och har tillsammans med Malmöbyrån Kan kört igång en ny kampanj och ny grafisk profil. Parallellt kritiserar bolagets marknadschef Calle Håkansson Blocket Bostads kampanj, som bygger på tredagarsförsprånget gent­emot Hemnet. ”Både Hittahem.se och Booli.se har samtliga objekt som Blocket påstår att de är ensamma om”, säger han i ett uttalande.

Samtidigt går Booli.se ut och kallar sig ”Sveriges största oberoende söktjänst för att hitta bostäder till salu”, att jämföra med Hemnets ”Sveriges populäraste sajt för bostadssök”.

– Vi har haft en marknad där Hemnet varit störst utan särskilt hård konkurrens. De har fortsatt att göra sin sak, men varje modell har sitt bäst före-datum. Både Blocket och Hemnet jobbar för att ta betalt från säljarna, det leder till en annan produkt. Vi jobbar för att göra alla bostadsannonser sökbara för köparna säger Anders Kyhlstedt, vd på Booli.se.

ENligt Kyhlstedt har Booli.se de mest köpbenägna användarna. Hälften bedömer det som sannolikt att de kommer delta i en budgivning inom ett år, enligt en egen undersökning.

Detta visar, enligt Anders Kyhlstedt, på skillnaderna mot Hemnet och deras stora kampanj ”Jag kan sluta när jag vill”, som refererar till fenomenet bostadsknarkande.

– Det handlar om tvångsmässigt inspirationssurfande av bostäder. Jag tror det är ganska få som kan relatera till att man tvångsmässigt köper bostäder. Vår målgrupp är bostadsköpare, det är en viktig skillnad, säger han.

Jenny Jeppsson, kommunikationschef på Hemnet:

– Vi har alla typer av besökare. Dels de som är inne för att köpa, och dels de som besöker oss för att få inspiration.

Vad tänker du om situationen som nu uppstått bland bostadssajterna?

– Vi välkomnar all typ av konkurrens. Men vill man sälja sin bostad vill man väl att så många som möjligt ska se den, och vi har 2,1 miljoner unika besökare i veckan.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.