tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Hård kritik mot lokaloffensiven

Publicerad: 28 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:30

Tv-kanalernas lokalförsäljning slår alla rekord. Men det sker på bekostnad av stora, trogna annonsörer. Det hävdar flera mediebyråchefer. "Det blir trängre för oss som köper nationellt och därför kan man trycka upp priserna", säger en mediebyråchef.


MS

Martin Schori


Lokal tv-reklam har blivit en guldgruva för tv-kanalerna. TV4, som var tidigt ute och utmanade lokaltidningarna om annonsmiljonerna, har dominerat marknaden fullständigt i tio års tid. I fjol ökade försäljningen med 20 procent på de lokala marknaderna.

– Vi hade ett otroligt starkt år, framför allt i början på 2011, säger Åsa Severed, vd för TV4 Sverige.

Nytt för i år är att även SBS och MTG TV inlett en offensiv inom lokal reklamförsäljning. Därmed ökar den lokala konkurrensen dramatiskt – även om Åsa Severed fortfarande ser morgonpressen som den stora konkurrenten.

– Att fler är ute och pratar lokal tv-försäljning tycker vi är positivt, säger Åsa Severed.

Att allokera mer tid åt lokala annonsörer kan ge tv-husen mångdubbla intäkter, eftersom samma slot kan säljas flera gånger. Det gör också att priset på nationella spotar ökar, eftersom utbudet minskar.

Kritikerna, framför allt mediebyråer med stora, internationella kunder, menar att detta slår mot de trogna storkunderna.

– De prioriterar lokala annonsörer framför stora annonsörer, säger en mediebyråchef, som på grund av ärendets känsliga natur vill vara anonym.

En annan chef, som också uttalar sig under förutsättningen att få vara anonym, säger:

– Jag kan förstå om de vill intäktsoptimera. Frågan är om det är bra på lång sikt. Hade de inte gjort så här hade vi inte haft den här turbulensen på marknaden, där storkunderna får sina kampanjer rumphuggna.

Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4, kallar kritiken för ett förhandlingsutspel.

– För oss handlar det om att vårda våra lager. Tittandet går inte upp och rättigheterna blir dyrare, har vi då 32 master och kan få in mer pengar är det klart att vi utnyttjar det, säger han.

Även Jerker Bluhme, försäljningsdirektör på Kanal 5, vars regionaloffensiv inleddes den 21 februari, slår ifrån sig.

– Det här är en produktutveckling vi gör för att attrahera nya kunder. Det är en naturlig utveckling av tv:n, säger han.

Dessutom kommer Kanal 5, i alla fall inte initialt, att öka antalet minuter som allokeras till lokal reklam.

– Vi ökar bara antalet regioner. Om det går jättebra kanske vi ökar minuterna, men det är inget vi planerar just nu. De stora drakarna kan köpa lokalt också.

Fast då blir det lite dyrare?

– Det är i och för sig sant. Men de kan säkert hitta bra produkter även lokalt.

Jerker Bluhme.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev