Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Hård konkurrens om mediestudenterna

Publicerad: 19 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54

Trycket på medieutbildningarna runt om i landet är stort med upp emot åtta sökande per plats. Men att locka rätt studenter är ingen lätt match för skolorna.– Utmaningen är att få ökad mångfald bland de sökande, säger Camilla Wallander, vd för Berghs School of Communication.


Ämnen i artikeln:

Hyper IslandBerghsMedieinstitutet

Grafisk design och reklam är fortfarande två av de mest eftertraktade medieutbildningarna. Men söktrycket till utbildningar som mediesäljare och webbkommunikatör för sociala medier ökar.

För att locka rätt studenter läggs en stor del av skolornas reklamnota på traditionella kanaler som dagspress och utomhusreklam. Enligt skolorna själva är dock mun-till-munmetoden den mest effektiva formen av marknadsföring.

– Skolans egna kanaler, som nyhetsbrev och sociala medier, är de starkaste kanalerna för att nå ut och locka nya studenter, säger Camilla Wallander, vd på Berghs.

Trycket är hårt på skolans samtliga sex heltidsutbildningar – mest eftertraktade är de som leder till jobb som art director eller reklamare.

För att hitta studenter med rätt kompetenser tittar man på det personliga engagemanget, arbetsprover samt erfarenhet.

Dessutom eftersträvar man en dynamik i klassen.

– Utmaningen ligger i en ökad mångfald både vad gäller bakgrund och erfarenhet bland de sökande. De som söker till kommunikationsutbildningen är fortfarande en relativt homogen grupp, säger Camilla Wallande­r.

Vilka kompetenser skulle du helst se hos de sökande?

– Entreprenörskap är en oerhört viktig egenskap för att lyckas i branschen. Men även erfarenhet inom till exempel psykologi, och journalistik är värdefulla.

Även på Akademi Båstad, där man utbildat mediesäljare i tio år, håller söktrycket i sig.

– I genomsnitt under åren har vi ungefär 100 sökande till de 25 platser vi har, berättar Helena Björklund, utbildnings­ledare på skolan.

Motivation och drivkraft är avgörande faktorer för att bli antagen, eftersom dessa egenskaper behövs senare i arbetslivet också, säger hon. Bland förra årskullen hade 73 procent av studenterna jobb ett halvår efter examens­dagen.

Förra året satsade Akademi Båstad cirka 650 000 kronor på reklam, främst i tv och print.

Den effektivaste reklam­kanalen är dock studenterna själva.

– Våra studenter som har gått och går här är våra bästa ambassadörer, vi ger dem en bra utbildning, och som tack sprider de ordet vidare och vi får fler sökande, säger Helena Björklund.

Medieinstitutet, som hade en mera blygsam reklamnota på cirka 1,5 miljoner kronor 2012, är enligt skolans vd Runo Lundström välkänd i branschen.

– Eftersom vi funnits många år och examinerat elever sedan 1993 så blir vi en naturlig väg för många, säger Runo Lundström.

För närvarande är webbkommunikatör för sociala medier och onlinemarknadsförare de mest sökta utbildningarna på sökmotorerna, medan tv-produktionsspecialist varit den utbildning som fått flest ansökningar historiskt.

Nya för året är utbildningarna till front end developer och redigerare.

– Båda riktar sig mot områden som växer stort: rörliga medier och det digitala och mobila, säger Runo Lundström.

Förra året hade skolan cirka tre till fem sökande per plats, förutom till tv-utbildningen som hade uppemot åtta sökande per plats.

Enligt skolans vd följer man upp samtliga avgångsstudenter sex månader efter att de tagit examen.

– Av de som tagit examen arbetar nio av tio inom sitt utbildningsområde, säger Runo Lundström.

Medieskolan Hyper Island startades 1996 och väckte stor uppmärksamhet med sin banbrytande pedagogik. Studenterna jobbar med skarpa case löpande under utbildningen, och istället för lärare så involveras föreläsare och kursledare från industrin.

– Det lockar många ambitiösa och nyfikna människor, säger Charlotte Sundåker, som är marknadschef på skolan.

Och intresset för skolan är fortsatt stort.

– Mest populär just nu är den tvååriga utbildningen i digitala medier i Stockholm och Karlskrona, berättar Charlotte Sund­åker.

Vad gäller marknadsföring har man helt valt bort traditionell reklam i printmedier.

– Vi fokuserar främst på kanaler där vi möter människor och får en personlig kontakt, lyssnar, startar en konversation eller kanske bjuder på kunskap och information eller en lärande­upplevelse.

Enligt skolans egen statistik har cirka 80 procent av studenterna fått jobb sex månader efter examen, medan 2 till 5 procent är arbetslösa.

Skolornas marknadsföring

Annonsör Belopp Andel

Berghs School of Communication 2 064

Fackpress 972 47,1 %

Storstad morgon 883 42,8 %

Landsortspress 111 5,4 %

Internet 97 4,7 %

Akademi Båstad 651

Tv 259 39,7 %

Fackpress 201 30,9 %

Populärpress 98 15 %

Radio 57 8,7 %

Landsortspress 29 4,5 %

Storstad morgon 7 1,1 %

Forsbergs skola 460 Storstad morgon 460 100 %

Medieinstitutet i Sverige 159

Storstad morgon 159 100 %

IHM Business School 3 573

Storstad morgon 3 751 65,2 %

Utomhus 1 267 22 %

Fackpress 450 7,8 %

Landsortspress 262 4,6 %

Kvällspress 22 0,4 %

Helen Preutz


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.