Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hård granskning av falska fakta

Publicerad: 19 Januari 2011, 07:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Konsumentverket jagar kosmetikaföretagen för marknadsföring av antirynkkrämer. Fjolårets fällning av L’oréal i marknadsdomstolen har fått myndigheten att gå på krigsstigen.


I fjol ledde 20 av Marknadsdomstolens 31 avgöranden till fällande domar. Vissa år har specifika branscher förekommit ovanligt mycket.

– Men vi ser inte någon sådan trend för 2010, säger Elisabeth Sundlöf, kanslichef på Marknadsdomstolen.

Synoptik, Workey, Telia Sonera, Volvo, SPP och Valio var några av företagen som fälldes för vilse ledande påståenden i sin reklam. Två strider om för växlingsbara förpackningar fick olika utgång. ”Red Bat” från SM Group ansågs alltför lik ”Red Bull” medan Mars nylanserade ”M&M” inte bedömdes vara förväxlingsbar med Kraft Foods ”M”

Konsumentombudsmannen (KO) låg bakom sex av Marknadsdomstolens avgöranden, bland annat fällningen av L’Oréal. Kosmetikajätten förbjöds att använda en rad påståenden om två ansiktskrämers förmåga att motverka rynkor eftersom de ansågs sakna tillräckliga belägg för dem. L’Oréal riskerar nu böter på 1 miljon kronor om de inte följer förbuden.

– Domen får definitivt konsekvenser för branschen. Dels följer vi upp hur L’Oréal följer domen, vilket vi ser att de inte gör. Vi granskar även andra marknadsförare av ansiktskrämer som använder sig av den här typen av nästan medicinska påståenden, säger Agneta Broberg, ställföreträdande konsumentombudsman.

Konsumentverket har för egen del haft ett antal ärenden på sitt bord. Under året har de beslutat om 13 förbudsförelägganden rörande otillåten marknadsföring, jämfört med 21 året före.

– En sak som stack ut under 2010 var marknadsföring av snabblån. Det beror på vår uppföljning av två avgöranden i Marknadsdomstolen 2009, säger Agneta Broberg.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.