Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Här utbildas de nya stjärnorna

Publicerad: 11 November 2010, 08:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Berghs, Hyper Island, Forsbergs och Beckmans. Fyra skolor slåss om de bästa reklameleverna – och som både är piskade att leverera vinst och Sveriges mest attraktiva utbildning.


Ämnen i artikeln:

Hyper IslandBerghsBeckmans

Kommunikationsskolorna är under hård press att alltid ligga i framkant och erbjuda den bästa utbildningen. Det innebär också att man slåss om de bästa lärarna och de bästa eleverna.

Den största skolan är Berghs med en omsättning på 57 miljoner kronor förra året. Men Hyper Island växer snabbt och hade en omsättning på 28 miljoner kronor 2008/2009 – och är därmed lika stor som anrika Beckmans.

Men samtidigt redovisade Hyper Island en förlust på 2 miljoner kronor.

– Sedan ett par år tillbaka befinner vi oss i ett kraftigt expansionsskede då vi vill erbjuda fler människor i världen möjligheter att ta del av vår metod the Hyper Island way. Utveckling kostar. Vi satsar på att så nu, och skördar sen, säger Charlotte Sundåker, marknadschef på Hyper Island.

Hon berättar att studenterna är eftertraktade på arbetsmarknaden – cirka 90 procent har ett jobb att gå till när de lämnar skolan.

– Studenterna blir otroligt attraktiva på arbetsmarknaden eftersom de redan har ”arbetat” under sin studietid.

Berghs kommer i år att sätta omsättningsrekord.

– Flera kursområden gör sitt bästa resultat någonsin. Vi har en stark tillväxt i år, men det jag är mest stolt över är att förra året var det fjärde bästa någonsin – trots lågkonjunkturen, säger Pär Lager, vd på Berghs.

Skolans diplomutbildningar ska göra ett nollresultat varje år. Det man istället tjänar pengar på är deltidskurserna och företagsutbildningarna som står för 55 procent av omsättningen.

– Vi ska alltid gå med vinst för att hålla ekonomin i schack. I förra lågkonjunkturen gick vi i princip i konkurs och så ska vi inte ha det igen – då kan vi inte utveckla vår kvalitet.

Forsbergs största fördel, enligt rektorn och grundaren Pia Forsberg, är att skolan är liten och därmed flexibel.

– Vi kan med kort varsel ändra om i scheman eller ta in en spännande gästföreläsare, säger hon.

Skolans huvudfokus ligger på grafisk design och copy med två heltidsutbildningar och deltidskurser.

– Att hela tiden upprätthålla kvaliteten genererar bra elever och personal, säger Pia Forsberg.

Mer om skolorna

Berghs

Grundad: 1941.

Utbildningar: Driver 6 diplomutbildningar på heltid; Reklam ad/copy, Grafisk Design, Marknadskommunikation, Produktionsledning, Strategisk kommunikation och pr, Interactive Communication och Interactive Academy. Utbildningarna ger rätt till studiemedel och kostar 130 000-172 000 kronor. Skolan har även tre bachelorutbildningar, samt deltidskurser och företagskurser.

Resultat: Berghs School of Communication ägs av norska Anthon B Nilsen Education. Skolan omsatte 57 (60) miljoner kronor 2009 och gjorde ett rörelseresultat på 2,4 (3,9) miljoner kronor.

 

Hyper Island

Grundad: 1995.

Utbildningar: Driver fem så kallade YH-utbildningar på heltid; Mobile applications, E-commerce manager, Interactive art director; Motion graphics och Digital media i Karlskrona och Stockholm. Utbildningarna är studiemedelsberättigade och avgiftsbefriade. Skolan bedriver också företagsutbildningar.

Resultat: Skolan omsatte 28 (18) miljoner kronor räkenskapsåret 2008/2009 och redovisade ett rörelseresultat på -2 (1) miljoner kronor. Moderbolag är Hyper Island Capital.

 

Forsbergs Skola

Grundad: 1991.

Utbildningar: Driver två heltidsutbildningar; Design/reklam och Copywriting. Utbildningarna är studiemedelsberättigade och kostar 46 250 kronor/termin.Skolan driver också kvällskurser inom grafisk design, mode, illustration och copywriting, och även företagskurser.

Resultat: Heltidsutbildningarna ligger i bolaget Forsbergs Skola som räkenskapsåret 2008/2009 omsatte 6,3 (7,4) miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 1,6 (1) miljon kronor. Övriga kurser ligger i bolaget Future Nordic Design som samma år omsatte 1,5 (1,8) miljoner kronor och redovisade ett rörelseresultat på -0,08 (-0,2) miljoner kronor.

 

Beckmans

Grundad: 1939.

Utbildningar: Driver tre heltidsutbildningar; Form, Visuell Kommunikation och Mode. Skolan klassas som högskola och därför är utbildningarna studiemedelsberättigade och avgiftsfria. Skolan har även kvällskurser.

Resultat: Beckmans Skola omsatte 28 (28,5) miljoner kronor 2009. Rörelseresultatet hamnade på 0,05 (-2) miljoner kronor. Beckmans Akademi, som bedriver kvällsskolan sedan 2009, omsatte 1 miljon kronor och redovisade ett rörelseresultat på 14 000 kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Hyper IslandBerghsBeckmans

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.