Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Här står höstens slag om tittarna

Publicerad: 28 Augusti 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:12

Tittarnas mottagande av TV4:s ”X Factor Sverige” blir avgörande för höstens slag om tv-tittarna. Självförtroendet är på topp och TV4 har redan möblerat om i tablån för att dra ut på sin storsatsning så länge som möjligt.


Kommersiell tv fick det ännu tuffare än väntat under OS när SVT dominerade tv-tittandet.

När höstsäsongen nu drar igång är pressen stor på MTG, TV4 och SBS att snabbt leverera utlovade kontakter till reklam­köparna.

För TV3 startade hösten rekordtidigt med premiärer av bland annat ”Superstars celeb” och ”Patrik möter” redan i första halvan av augusti.

– Det var viktigt att komma igång tidigt och visa att vi finns. Både tittarmässigt och pressmässigt har det varit bra att starta tidigt på säsongen, säger Fredrik Lundberg, programdirektör på MTG TV.

TV3 har dragits med stora tittartapp de senaste säsongerna, och i höst är det viktigt att bygga upp en stabil tittarbas igen. Fredrik Lundberg är optimistisk:

– Vi har haft större framförhållning än tidigare för att få upp kvaliteten i våra program, och för att göra TV3 till en tydligare kanal för tittarna.

Patrick Wallin, tv-chef på medie­byrån Media­com, tycker att TV3:s tablå ser bättre ut än på länge, och tror att kanalen har chans att hämta tillbaka tittare under hösten.

Men det räcker inte för att komma tillbaka till forna nivåer.

– TV3 behöver ett par lysande format som lockar många och fungerar som skyltfönster för andra program, men något sådant ser jag inte i höstens tablå, säger Patrick Wallin.

Inte heller Kanal 5 har presenterat några kioskvältare i höst, utan fortsätter i invanda spår.

– Kanal 5 har en stabil tablå och kommer nog kunna behålla sina andelar i höst, säger Patrick Wallin.

Men det är TV4:s hösttablå som utmålas som den överlägset fetaste av de kommersiella kanalerna, med starka kort som ”Solsidan”, ”Så mycket bättre” och ”Bonde söker fru”.

Storsatsningen ”X Factor Sverige”, med premiär den 9 september, kan straffa MTG, SVT och SBS hårt flera dagar i veckan, om mottagandet blir det förväntade.

De första veckorna sänds ”X Factor” söndag till tisdag. Från oktober blir det livesända helgfinaler.

– TV4 verkar väldigt nöjda med vad de har sett så här långt, och har förlängt säsongen för att dra ut på det så länge som möjligt, säger Patrik Gullmander, tv-chef på mediebyrån Maxus.

TV4:s programdirektör Åsa Sjöberg bekräftar att förväntningarna är höga. Hon jämför hellre ”X Factor” med ”Idol”, än med förra årets stora besvikelse ”The Voice Sverige”.

– Det var glädjande att svenska folket slöt upp under auditioninspelningarna, det gav en bra första indikation på att det finns ett intresse för ”X Factor”.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.