Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Har närmre kontakt med våra kunder”

Publicerad: 28 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

De lokala elbolagen Jämtkraft och Dalakraft är de elbolag som svenskarna uppfattar som trevligast. Trots det är det jätten Vattenfall som kunderna litar mest på.– Det verkar finnas en trygghet i att vara stor, men jag tror att vi har närmare kontakt med våra kunder, säger Kristina Andersson, kommunikationschef på Jämtkraft.


De regionala elbolagen, som Jämtkraft, Dalakraft och Umeå Energi, toppar listan över vilka elbolag som svenskarna uppfattar som trevligast. Två av tio av de tillfrågade i Mediekompaniets varumärkesundersökning MK Rapporten uppfattar Jämtkraft som trevlig.

– Som lokalt elbolag kan man vara ganska personlig och tillmötesgående. Vi har haft stort kundfokus och det är roligt att det ger någon sorts resultat, säger Kristina Andersson, kommunikationschef.

Hon tror att det är en större utmaning för de stora elbolagen att ha nära kontakt med sina kunder.

– Vi kan bygga vårt varumärke på att vara mer nära, det blir inte lika trovärdigt när man är större, säger hon.

De stora elbolagen, som Fortum, Vattenfall och Eon, är också de som hamnar längst ner på listan över ”trevliga” elbolag.

De tre jättarna är också de som uppfattas som överlägset dyrast av konsumenterna. Hela 37 procent av de tillfrågade i undersökningen ser Eon som ”dyr”.

Däremot toppar Vattenfall listan över de mest pålitliga elbolagen, följt av Skellefteå Kraft och Eon. På fjärde plats kommer Jämtkraft.

– Det känns som ett gott betyg att vi hamnar med de ganska stora. Jag tror att det handlar om att man har en trygghet i företagsstrukturen och att man kan stå för det man säger. Den största utmaningen för oss är att energibranschen har så lika produkter. Då gäller det att kunna vara något speciellt för kunden, och visa det på ett sätt där vår målgrupp finns, säger Kristina Andersson.

Hur ska ni göra det?

– Vi är ganska lokala i vår kommunikation. Vi ska vara en trygg partner. Vår verksamhet är synad när det gäller miljö och vi måste kunna stå för de värden vi har, att agera i samspel med natur och miljö.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.