Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Har kunnat ta mer betalt”

Publicerad: 17 Mars 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

SVT har dragit in nära en kvarts miljard på sponsring sedan 2007.Under 2014 ökade sponsorintäkterna för public service-bolaget med 25 procent.– Vi har kunnat ta mer betalt för vintersporterna, säger Stina Björk, sponsringschef på SVT.


SVT:s sponsring har varit en het potatis under många år. Efter en proposition från den dåvarande regeringen klubbade riksdagen 2009 igenom begränsningar för SVT:s möjligheter att finansiera sina sändningar genom direkt sponsring.

Huvudregeln för SVT säger att bolaget inte får sända sponsrade program där pengarna tillfaller företaget direkt.

Men sportevenemang är undantagna. Enligt en tidigare public service-utredning utnyttjade SVT detta undantag alltför vidlyftigt då SVT under 2007 sände 50 sponsrade evenemang utspritt på 400 tillfällen.

De kommersiella tv-bolagen har historiskt sett krävt totalstopp för SVT:s sponsring – något som kan kopplas ihop med den stenhårda och dyra kampen om sport­rättigheter. I dagsläget får sponsring förekomma i samband med som mest 20 evenemang per år.

SVT:s redovisning för helåret 2014, som nyligen blev offentlig, visar att sponsringsintäkterna ökade med 25 procent jämfört med året innan.

Detta trots att vinter-OS för första gången någonsin hanterades av en kommersiell aktör.

– Den största förklaringen är fotbolls-VM. Men vi har även kunnat ta mer betalt för vintersporterna. Det har gått bra, helt enkelt, säger Stina Björk, sponsringschef på SVT.

Sedan många år tillbaka jobbar SVT med säljbolaget More Space, som är SVT:s exklusiva samarbetspartner vid försäljning av programsponsor- skap. Siffrorna över SVT:s sponsringsintäkter fluktuerar en hel del år för år, beroende på vilka stora sportevenemang som sänts i kanalerna respektive år.

Toppnoteringen hittills (38,6 miljoner kronor) sattes 2012, då SVT hade sommar-OS i London.

Sedan 2007, det första året som Dagens Media kunnat hitta siffror för, har SVT dragit in nära en kvarts miljard på sponsringsaffären. Debatten kring sponsringen har dock klingat av något – med undantag för miljonrullningen kring Melodifestivalen, som är Sveriges största tittarmagnet efter Kalle Anka på julafton, enligt MMS.

– Jag tror att allmänheten förstår att dessa intäkter är viktiga för oss för att vi ska kunna sända dessa arrangemang som många vill se. Kanske är folk också generellt mer vana vid reklam och sponsring nuförtiden, säger Stina Björk.

Kring just Melodifestivalen sköter Live Nation sponsringsförsäljningen. Hur mycket den affären är värd är en affärshemlighet, som inte framgår av public service-redovisningen. Live Nation betalar en fast summa till SVT, och får behålla överskottet.

Svt:s sponsringsaffär

Sponsringen är en del av kärnverksamheten och regleras i sändningstillståndet.

Syftet med sponsringsmöjligheten är att SVT ska kunna sända sportevenemang som annars kan vara svåra att finansiera eller säkerställa på grund av rättighets­innehavarnas krav.

Under 2014 uppgick sponsringen till 30,3 miljoner kronor. En något högre summa än 2013, men lägre än 2012 då SVT hade rättigheterna till sommar-OS i London.

Under 2014 sponsrades 20 evenemang inklusive den svenska finalen i Melodifestivalen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.