Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Här är Sveriges hårdaste gratiskrig

Publicerad: 12 Mars 2012, 07:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

För två månader sedan hade Borås ingen lokal gratistidning. I dag slåss tre aktörer om annonspengarna. Välkommen till fronten i Sveriges senaste gratistidningskrig. – Någon kommer slås ut, säger Morgan Andersson, annonschef på Borås Tidning.


Borås är inte bara staden där det regnar mest i hela landet – här utspelas också ett stenhårt tidningskrig. Till skillnad från tidigare försök är det nu tre starka tidningsägare – med kontor inom fem minuters gångavstånd från varandra – som ligger bakom produkterna. Alla skickas dessutom hem till samtliga hushåll i staden.

Först ut på banan var Borås Tidning, med sin Xtra Borås.

– Vi har haft planer i flera år och nu var det rätt tid. Det vara bara att rulla ut, säger Morgan Andersson.

Tajmingen handlar sannolikt om den nya konkurrensen, att man vill mota olle i grind och förhindra att sina annonsörer går över till de nya gratisalternativen. Uppstickarna har ett uttalat mål att komma åt den tidigare monopolinnehavaren Borås Tidnings annonsörer.

Boråskurirens första nummer kom strax efter Xtra, i slutet av september.

– Säljet har gått över förväntan, många kunder hade ju redan lagt sina årsbudgetar vid lanseringen. På sikt ska vi ge oss efter de som gått i Borås Tidning i 40 år, säger Torvald Brynggård, marknadsansvarig på Boråskuriren.

Sist ut var Lokaltidningen Borås, som ges ut av Politiken. Tidningen är hårt mallad och ser ungefär likadan ut på de 40 orter som den finns på i dag.

– För oss är konkurrens inget nytt, det finns på alla marknader som vi arbetar på, säger Christer Martinsson, tidningschef på Lokaltidningen Borås.

Om Boråskuriren och Lokaltidningen Borås försöker likna den traditionella morgontidningen i tilltal och form (eller som Xtra Borås säger: ”De försöker vara morgontidning light”) satsar Xtra Borås mer på en nöjes-och featurebaserad produkt, med tester och guider. Inte bara för att särskilja sig, man vill så klart inte kannibalisera på den betalda upplaga som Borås Tidning har.

– Xtra blir mer som ett komplement som fyller ett annat behov. Fast jag tror ändå inte att de som betalar för en morgontidning sju dagar i veckan vill ersätta det med en gratistidning som kommer en gång i veckan, säger Håkan Palmborg, Gota Medias marknadschef.

Morgan Andersson fyller i:

– Vi gör ju till exempel ingen granskande journalistik i Xtra, det överlåter vi till BT.

Den stenhårda konkurrensen har lett till en prispress.

– Det är en speciell situation. Du har tre tidningar som har ungefär samma utgivning som kommer i brevlådan med ungefär samma frekvens, de blir jämförbara. Då hamnar vi i en prisdiskussion, säger Morgan Andersson.

En diskussion som ibland slutar lite väl lågt, enligt Torvald Brynggård:

– I slutändan gynnas bara kunderna av den här situationen. Helt klart är att någon säljer till väldigt billigt pris, men vem det är vet jag inte. Det borde vara upp till alla tidningar att värna om prisbilden.

Tre tidningar på samma marknad, där även radio och TV4:s lokala sälj knaprar på den lokala mediekakan, är, minst, en för mycket. Det är alla överens om.

– Det finns inte plats för tre hälsosamma tidningar. Det handlar om vem som har uthållighet att fortsätta, säger Torvald Brynggård.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.