Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Här är spelreklamens storvinnare

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

Spelbolagen trycker ned miljarder i reklam för att vinna marknadsandelar innan ny lagstiftning hotar. TV6 är årets hittills största vinnare i kampen om spelbolagens marknadsföringsmiljoner – som konkurrenten TV4 tvingas rata.


Ämnen i artikeln:

TV6

Mångmiljardspelet om spelreklamen i Sverige är en politisk brandfackla som aldrig tycks falna.

I potten ligger miljardbelopp för svenska medier. Nu är ny lagstiftning på gång, som kan begränsa möjligheten för utländska spelbolag att marknadsföra sig i Sverige. Under tiden slåss spelbolagen med näbbar och klor om marknadsandelar, vilket blir en jackpott för de medier som får del av miljardinvesteringarna.

För Dagens Media har Sifo reklammätningar tagit fram bruttosiffror över den totala spel­annonseringen de senaste tio åren.

Totalsiffran, 17 miljarder kronor, ska tas med en stor nypa salt då rabatterna inte tas med. Men trenden är tydlig. Kakan växer år för år.

Fördelningen mellan olika medier visar att de kommersiella tv-husen är spelets stora vinnare. 2014 borträknat, då en förändring av MTG TV:s prislista gör siffrorna ojämförbara, har tv-kanalerna svalt 67 procent av miljardköpen sedan 2005.

En stor del av pengarna, speciellt under de senaste åren, kommer från utländska spelbolag. Det så kallade främjandeförbudet i lotterilagen gör att det i princip har varit förbjudet att publicera reklam för utländska spelbolag i svenska medier. MTG TV och SBS Discovery undgår den svenska lagstiftningen genom att sända från utlandet.

TV6 är årets hittills största vinnare i spelet. Enligt sifo reklammätningar lade svenska och internationella spelannonsörer 155 bruttomiljoner på reklam i TV6 under första kvartalet i år.

Kanalen är hårt nischad på målgruppen unga män, som också är attraktiv för spelbolagen. Något som Mats Nyman, försäljningsdirektör på MTG TV, ser som en huvudförklaring till att kanalen är vinnaren i kategorin.

– Framför allt är det TV6 storlek i relevanta målgrupper, säger han.

Motsvarande siffra för tvåan på listan, Kanal 5, är 122 miljoner kronor. TV4, som är en betydligt större kanal sett till tittartidsandelar, kammade bara hem 88,1 miljoner kronor brutto.

– Att tillåta reklam beroende på var man sänder ifrån, eller om det är på internet, men att inte tillåta det i svensk linjär-tv är svårt för en mediekonsument att förstå. Vi är för en konkurrensneutral lagstiftning, säger Håkan Rossberg, affärsansvarig för sport och spel på TV4-Gruppen.

Hur mycket pengar förlorar ni på att inte kunna ta in de utländska spelbolagen?

– Vi har inte gjort någon sådan beräkning. Men bruttoinvesteringarna från de utländska spelbolagen har ökat rätt markant under de senaste åren.

En som har reagerat på den massiva mattan av spelreklam är Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.

I en krönika riktade han kritik mot reklamfilmerna från Bet 365, som upprepats så många gånger att de riskerar att få motsatt effekt.

”Det skadar inte bara den aktuella annonsören, utan också de annonsörer som ligger i anslutning till den film som upprepas likt en evighetsmaskin. Tittarna flyr”, skrev han.

Anders Ericson säger att det var en personlig reflektion snarare än kritik mot spelannonsörernas höga reklamtryck.

– Jag kände ett tag att man hade sett nog av den där Persbrandt-kopian och att jag blivit lite trött på honom. Men tv-planerare borde inte lägga tre spelbolag efter varandra eftersom de har liknande budskap och produkt, säger Anders Ericson.

Mats Nyman uppger att spelannonsörena har samma kvalitativa garantier som alla andra annonsörer, vilket innebär att de inte ska placeras ”back to back”.

Ämnen i artikeln:

TV6

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.