Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Här är nya Volvo

Publicerad: 15 September 2009, 11:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Det blir mer fokus på design och högteknologi i Volvos första globala kommunikationsplattform. – Konceptet ska vara fundamentet för vår kommunikation i fem till tio år, säger Michael Persson, global marknadskommunikationsdirektör.


Volvos nya kommunikationsplattform omfattar allt från en uppsättning kampanjer i traditionella och nya medier till kommunikation i sociala medier, eventidéer och en ny sajt.

Upplägget innehåller även riktlinjer för vilka egenskaper som återförsäljarna ska lyfta fram när de talar om Volvos produkter.

Den hanterar såväl varumärkesdrivande som taktisk kommunikation och nylanseringar. Kommunikationens ”tone of voice” är djärv, passionerad och raffinerad.

– Volvo är välkänt i världen, men vi har varit otydliga i vår profil. Det här ska vara vaggan som vi laddar alla våra budskap i. Varumärket ska bli intressantare för premiumkonsumenter, säger Michael Persson.

Volvos största konkurrenter är Audi, BMW och Mercedes. Den nya kommunikationen utgår fortfarande från positionen ”Volvo for Life”, men det blir en justering i kurs. Volvos nya slogan ”There’s more to life than a Volvo. That’s why you drive one”, ska tydliggöra att Volvo förstår målgruppens behov.

– Design och ny teknologi är väldigt viktigt för vår målgrupp. Säkerhet och miljö appellerar också till dem, särskilt som det handlar om högteknologi, säger Per Carleö, global kommunikationsutvecklingschef på Volvo.

Michael Persson:

– Design är superviktigt att föra ut. Många ser Volvo som lite boxiga, kantiga bilar, men på senare år har vi fantastiskt designade bilar.  I den nya kommunikationen lyfter vi fram bilarna mer. Kunden ska uppleva att Volvo har förändrats.

Kommunikationsplattformen lanseras i september på Frankfurt Motorshow, men kommer till Sverige först nästa år. Den har tagits fram av Arnold Nitro och Euro RSCG 4D, även Volvos skandinaviska byrå Forsman & Bodenfors har varit med i processen.

– Vi ska jobba med den här kampanjen även i Sverige. Central marknadsföring handlar om att ha fokus och välja bort. Hur den sedan ska anpassas lokalt i våra länder diskuterar vi dagligen, säger Michael Persson.

Volvo har en marknadsandel på omkring 20 procent i Sverige, medan andelen internationellt är omkring 1 procent.

– Skulle vi lyckas öka den andelen till 2 procent så skulle hela Torslanda skrika halleluja, säger Michael Persson.

Han tror inte att Lynxeyes arbete med en ny global varumärkesposition för Volvo kommer att påverka den nya kommunikationen nämnvärt. Den ska vara klar nästa år.

– Vi har tänkt att den här plattformen och det här konceptet ska vara fundamentet för vår kommunikation i fem till tio år.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.