Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Här är nya Rodeo

Publicerad: 2 Februari 2011, 05:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Modetidningen Rodeo återuppstår i pappersform. Ambitionen är att möta modebloggarnas ”konsumentupplysning” med seriös modejournalistik.


– Snabba trendnyheter fungerar inte längre på papper, det är bara slöseri med träd. Däremot finns ett sug efter journalistik som är mer än konsumentupplysning, säger chefredaktören Johan Wirfält.

Premiärnumret släpps den 7 februari och har en packningsgrad på runt 30 procent. Utgivningstakten blir två nummer per år och tidningen kostar 99 kronor i butik. Johan Wirfält är inte rädd för att läsarna ska hinna glömma bort tidningen mellan utgivningstillfällena.

– Det är ett lite gammaldags sätt att se på det. Rodeo är ett medievarumärke med flera plattformar. Vår webb uppdateras ju hela tiden, så jag tror inte det ska vara några problem med igenkänningen.

Rodeo i pappersform har inte varit lönsam tidigare och ni tvingades att lägga ned tidningen. Varför skulle det gå bättre nu?

– Vi koncentrerar affären på webben, där vi är lönsamma. Tidningen är ett tillägg, en av flera plattformar som ger mervärde till annonsörerna, säger Faje Gani, vd och försäljningschef på Keynote Media Group, som äger Rodeo sedan 2009.

Sajten har i dag cirka 65 000 unika besökare i veckan, trafik som bland annat drivs med hjälp av bloggare.

Premiärnumret kommer samtidigt som Bonnier Tidskrifter, Frida Förlag och Metro släpper nya magasin med inriktning på mode.

– Rodeo har en egen nisch. Idag levererar modetidningar mestadels snabba shoppingtips. Vi vill göra en schysst och mer djuplodande popkulturjournalistik. Marknaden efterfrågar en sådan tidning också, säger Johan Wirfält.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.