Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Här är nya dråpslaget för Carat

Publicerad: 26 september 2012, 09:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:09

Sveriges största mediebyrå Carat skakas av kundtapp och ledningsbyte. Nu kommer nästa dråpslag. Enligt uppgift till Dagens Media tappar Carat jättekunden Telenor

Ämnen i artikeln:

Carat

EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Aegis-ägda mediebyrån Carat dominerar många av sina marknader, till exempel USA, Storbritannien och Ryssland, enligt Recma.

Även i Sverige är Carat fortfarande störst, visar Dagens Medias sammanställning av mediebyråernas bokslut för 2011.

Men motorn Carat har börjat hosta. Nyligen sparkades vd:n Amanda Koutra och byrån har drabbats av stora kundtapp. Svenska Spel-pitchen gick bolaget hur händerna och Expert gick i konkurs.

Nu är jättekunden Telenor, samt Beiersdorf, ute i europeiska pitcher.

Telenor ska enligt uppgift till Dagens Media ha tagit tre byråer vidare till slutomgång.

Carat är inte en av dessa tre, enligt Dagens Medias uppgiftslämnare.

Därmed tappar Carat ytterligare en jättekund, som enligt Sifo Reklammätningar köper mer annonsutrymme än Svenska Spel.

– Vi får inte kommentera den pitchen, det är Telenor som gör det, säger Göran af Klercker, koncernchef för Aegis Sverige och vd på Carat.

Telenors marknadsdirektör Patrik Söder hänvisar alla frågor om pitchen till Telenor i Norge.

Där lägger man locket på.

– Det är en pågående process som vi inte kan kommentera, säger Dag Melgaard, kommunikationschef på Telenor i Norge.

Göran af Klercker utstrålar trots snålblåsten ett kompakt lugn som inte rubbas av frågor om det osäkra läget. Hans fattning störs enbart tillfälligt när han råkar ratta bilen åt fel under telefonintervjun med Dagens Media, tidigt på måndagsmorgonen.

– För tillfället är det business as usual. Än så länge är det bara Expert, som gick i konkurs, som är en konstaterad förlust, säger Göran af Klercker, som fortfarande inte ser spelet om Svenska Spel som förlorat.

Hur ersätter ni kundtappen?

– Vi vann Länsförsäkringar, vilket är ett stort uppdrag. Vi ligger även i flera stora pitcher.

Hur mår Carat nu jämfört med för två år sedan?

– Vår bransch utvecklas så fort att en sådan jämförelse inte riktigt är görbar. Att man i en medie­byrå är i en period där man förlorar någon kund och vinner nya kunder är en rätt naturlig del.

Göran af Klercker har inte behövt ta beslut om några nedskärningar på Carat. Han konstaterar att Carat styrks av att bolaget ingår i Aegis-gruppen.

– Om ett bolag går ned kan de andra ha ett större behov, säger han.

Carat går nu in i budgetprocessen för 2012.

– Vi tittar både på hur marknaden utvecklas som helhet och på våra egna volymer. Än så länge ser vi inte att vi nödvändigtvis behöver vara så volym­beroende.

Illavarslande tecken i Sveriges konjunktur gör att landets medie­byråer får förbereda sig på en osäker och tuff tid. Enligt Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, är det ovanligt mycket pitcher just nu. Ett tecken på att kunder kommer att dra i bromsen.

– Det har ju varit osäkert länge på marknaden, men nu är det många som ser över sina konsulter och förbereder sig för lågkonjunktur, säger Staffan Slörner.

Medieinvesteringarna via mediebyråer gick ned 13 procent i augusti, jämfört med samma månad i fjol. IRM spår att marknaden växer med blygsamma 0,9 procent 2013, vilket inte räcker för att väga upp för inflation enligt Riksbankens prognos.

Så går mediebyråerna.

*Inklusive Zenith, I Branding, Starcom Malmö, Joy Lab samt Starcom 1.1.3. KB.

**Bolaget är ett handlesbolag, sifforna kommer från Largestcompanies.se. Resultatsiffran är resultat efter finansiella poster.

Byrå Omsättning 2011 (mkr) Omsättning 2010 (mkr) Rörelseresultat 2011 (mkr) Carat 1872 1750 2,6 Starcom* 1860 1757 4,6 OMG (OMD & PHD) 1434 1356 19,5 MEC** 1408 1522 13 Mediacom 1158 960 8,4 Vizeum 1073 1006 1,3 Mindshare 1025 1012 3,6 IUM 920 776 7,6 Scream 687 812 11,6 Maxus 485 411 2,6 Tre Kronor Media 324 140 -0,005

Carat – Detta har hänt

December:

Carat-kunden Saab går i konkurs.

Mars:

Siba bryter med Carat och väljer istället MEC.

Juni:

17 personer tas ut i strejk på Carat efter ett strejkvarsel från Unionen.

Juli:

Etermediechefen Daniel Nellhard lämnar Carat, som väljer att slå ihop tv, radio och digitalt.

Augusti:

Amanda Koutra tvingas lämna vd-stolen ”med omedelbar verkan” efter ett enhälligt styrelsebeslut.

September:

Expert, som jobbat med Carat sedan 2010, ansöker om konkurs.

Kunden Fritidsresor berättar att de ska ”se över sitt mediebyråsam­arbete”.

Storkunden Telenor går ut i en mediebyråpitch.

Omnicom vinner Svenska Spel-pitchen, medan Carat inte gick vidare till den slutliga anbudsutvärderingen på grund av bristande redovisning av så kallade ”skuggköp”.

Över en halv miljard borta

Carats tappade kunder – och de som hänger löst. Medieköpen har beräknats med hjälp av Sifo Reklammätningars bruttosiffror. Dagens Media har räknat med en genomsnittlig rabatt på 50 procent för att bättre spegla de verkliga nettosiffrorna.

Kund/Medieköp2011/Status

• Svenska spel, 172 miljoner: Lämnade Carat för Omnicom.

• Telenor, 215 miljoner: Pitchar nu – Carat ute ur bilden,  enligt uppgift till Dagens Media.

• Siba, 86 miljoner: Lämnade Carat för MEC.

• Expert, 84 miljoner: Har gått i konkurs.

• Fritidsresor, 65 miljoner: Ser över samarbetet.

• Beiersdorf, 48 miljoner: Ser över samarbetet.

• Saab 14 miljoner: Har gått i konkurs

Totalt 684 miljoner.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev