Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Här är jurysvenskarnas favoriter i Cannes Lions

Publicerad: 9 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57

Always-kampanjen ”Like a girl” är storfavorit i årets Cannes Lions.Det står klart efter att Dagens Media bett några av de svenska representanterna i Cannes-juryn tipsa om sina toppkandidater till årets lejon.Här är det senaste årets bästa reklam, enligt dem.


I will what I want

Kund: Under Armour

Byrå: Droga 5

Supermodellen Gisele Bündchen genomför ett hårt träningspass, samtidigt som hon i realtid utsätts för näthatarnas reaktioner på att hon är det nya ansiktet utåt för macho-sport­märket Under Armour, i denna film som snabbt blev en succé i sociala medier.

– Den här tror jag kommer att ta hem priser i alla kategorier som innehåller ”use of social media”, som är själva grunden i kampanjen, säger Forsman & Bodenfors ad Johanna Hofman-Bang, som sitter i årets Promo & Activation-jury.

– Gisele Bündchen får i kampanjens andra fas ta del av alla negativa kommentarer som ackumulerats på internet sedan hon presenterats som Under Armours nya ansikte, ett smart sätt att bygga en kampanj över tid.

Nazis against nazis

Kund: Rechts Gegen Rechts, Tyskland

Byrå: GGH Lowe och Grabarz & Partners

Eftersom det inte gick att stoppa neonazisternas årliga parad genom tyska Wunsiedel, bestämde sig organisationen Rechts Gegen Rechts, Höger mot höger, att dra nytta av paraden i stället. Utan nazisternas kännedom lyckades man förvandla demonstrationen till en välgörenhetsmarsch mot högerextremism.

Genom att knyta till sig sponsorer och engagera medborgare att bidra med pengar för varje steg nazisterna tog, samlade organisationen ihop 100 000 kronor till Exit Deutschland, som hjälper människor att ta sig ur extremistorganisationer.

– Underbar idé, så härligt enkelt och förödande effektivt. Nazister som samlar in pengar till avhoppande nazister är ju bara för bra, säger Calle Sjönell på Lowe Brindfors.

Mums and maids

Kund: The Transient Workers Count Too (TWC2), Singapore

Byrå: Ogilvy & Mather

Kontroversiell reklamfilm från Singapore där intervjuer med mödrar och deras barnflickor på ett smärtsamt tydligt sett visar att barnflickorna ofta känner barnen betydligt bättre än vad föräldrarna gör.

– Kampanjen bygger på en sådan stark och fundamental insikt att alla föräldrar som det handlar om bara måste följa uppmaningen, säger Björn Ståhl, cd på Ogilvys svenska byrå Ingo, som sitter i årets Direct-jury.

Men även om de flesta står bakom reklamfilmens syfte, som är att ge barnflickor i Singapore en ledig dag, har kampanjen också fått hård kritik för att den skambelägger yrkesarbetande kvinnor.

Guns with history

Kund: States United to Prevent Gun Violence

Byrå: Grey, USA

Antivapenorganisationen States United to Prevent Gun Violence och reklambyrån Grey, med Andreas Dahlqvist som kreativ chef, öppnade en popup-butik mitt i New York för försäljning av handvapen.

Väl inne i butiken fick köparna höra vapnens blodiga historia, och om vilka vapen som använts vid vilka masskjutningar, vådaskjutningar, mord och självmord. Syftet var att avskräcka köpare och begränsa spridningen av vapen i amerikanska hem.

En vinstfavorit i filmkategorin, tror Petra Albrektson, ad på Åkestam Holst, som satt i Cannes filmjury förra året.

– Som film betraktat berör den verkligen när vanliga människor, vars syfte är att köpa ett vapen för just protection, får reda på vapnets hemska historia, säger hon.

I Touch Myself

Kund: Cancer Council NSW, Australien

Byrå: JWT Sydney

Australiensiska artisten Chrissy Amphlett och hennes band Divinyls hade en hit på 1990-talet med låten ”I touch myself”. Ett år efter att hon dog i bröstcancer i april 2013, fick låten nytt liv i en reklamkampanj för att öka kännedomen om bröst­cancer.

I en känslosam och avskalad video framförs låten av tio nationella artister, däribland Olivia Newton-John som själv överlevt bröstcancer.

– Återhållen produktion som riktigt kryper under skinnet när man hör texten i denna kontext. Så enkelt, så effektivt, säger Calle Sjönell.

Andra förhandstippade vinnare är:

”Monty the Penguin” av John Lewis och Adam & Eve DDB

”Choose beautiful” av Dove och Ogilvy & Mather.

”The other side of Honda” av Honda UK och W+K London.

”Life paint” av Volvo Cars och Grey London.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev