Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Här är höjdpunkterna

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

Fuckade du upp SXSW och missade höjdpunkterna?Lugn, här ger Tobias Lundqvist en sammanfattning av det viktigaste.


SXSW är till ända och det är dags att sammanfatta årets festival. Med 2 300 talare inom Interactive-delen så är det omöjligt att inte drabbas av FOMO (Fear Of Missing Out).

Likt Askungen var vi många som sprang från festerna redan innan de startat för att orka oss upp i gryningen till ”den där föreläsningen”. Att planera sin festival har blivit en sport som understöds av otaliga guider med fantasifulla titlar såsom ”Going to SXSW? Don’t fuck it up! Here’s what you don’t want to miss.”

Så, fuckade vi upp det? Hann vi med att inspireras, nätverka och göra våra spaningar mellan de 13 000 kg köttbitar som den lokala BBQ-restaurangen Stubb’s ska ha serverat? Vid det här laget har den inbitne bloggläsaren säkert hunnit läsa mängder av poster om hur festivalen förlorat sin betydelse, men jag skulle hävda det motsatta.

Det kräver planering, tålmodigt köande och disciplin för att hitta guldkornen – men det är ett arbete som betalar sig. SXSW är en smältdegel av idéer och innovation som inte går att hitta någon annanstans. Låt oss därför gå igenom de höjdpunkter som du som fuckade upp SXSW missade.

Årets startup

Ända sedan Twitter fick sitt stora genombrott på 2007 års festival så har tech-journalister riktat ögonen mot SXSW för att se nästa stora trend. I år pratade alla om Meercat. Appen låter vem som helst starta livestreaming från sin telefon. Med konkurrenten Periscope lanserad så återstår det att se om livestreaming-trenden håller i sig, men Meercat var herre på täppan i Austin 2015.

Årets boksläpp

Inför en fullsatt sal berättade Silicon Valley-legenden Eric Ries om vad han hade lärt sig sedan sin första bok ”The Lean Startup”. Där passade han också på att lansera ”The Leaders Guide”. Boken kommer endast säljas via Kickstarter och kommer (så klart) att utvecklas interaktivt tillsammans med kunderna.

Årets kommunikationstrender

Överallt hölls seminarier om UX och analytics och under panelen ”Your Marketing Platform is Broken” klargjorde Logitechs marknadschef Megan Lueders att webbanalytikern är den första hon skulle anställa om hon hade skapat en ny marknadsavdelning i dag. Goda nyheter för de digitala studenter som går ut Berghs i år.

Årets flopp

De mest utmärkande flopparna utspelade sig utanför föreläsningssalarna. Brand Activation har närmast blivit ett skällsord bland vana besökare. Multinationella företag hade alla spenderat stora summor och helt oförståeliga kampanjer som ingen verkade bry sig om. Samtidigt excellerade batteriföretaget Mophie när de utrustade St Bernhards-hundar med Iphonebatterier för nödställda festivalhipsters. Vem kunde ana att man faktiskt måste skapa något som målgruppen bryr sig om?

Allt som allt går det inte att vara annat än nöjd med SXSW:s utbud. Det är en upplevelse som inte kan liknas vid något annat i dag. Det är alldeles för många föreläsningar, alldeles för fet mat, alldeles för många besökare och (för att citera Askungen) alldeles, alldeles underbart.

Bubblare

Årets svenska startup: Lookback med sitt välgjorda feedbackverktyg.

Årets gerillakampanj: Ex Machinas Tinder-robot.

Årets mest synliga: Austins poliser.

Årets fest: Spotify-huset (var annars?).

Årets mest otippade besökare: Tommy Körberg, som svängde sina lurviga på Try Swedishtakfesten.

Årets skandal: Att dygnet inte hade fler timmar i Austin i år heller.

Tobias Lundqvist

Programansvarig för Digital Strateg / Digital Kreatör på Berghs och vd för Oliver & Eva

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.