Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Här är er framtid, medier

Publicerad: 30 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:26

Tv står fortsatt starkt. Men majoriteten av de svenska barnen tar del av innehållet på andra plattformar än linjär tv.


Studien My Media My Ads, som har utförts av marknadsanalysföretaget Insites Consulting på uppdrag av mediekoncernen Viacom, riktar in sig på gruppen som kallas ”youngest millenials”. De är födda de sex första åren efter millennieskiftet och är idag mellan nio och 14 år.

Studien, som bygger på intervjuer med 2 800 barn i sex nordeuropeiska länder och deras föräldrar, fokuserar på hur barnen konsumerare media och hur de uppfattar reklamen i de olika kanalerna.

De som ingår i gruppen ”youngest Millennials” är utan konkurrens från tidigare kullar och generationer den mest teknologiskt kunniga. Enligt studien äger svenska barn i snitt 2,3 plattformar själva. Smartphonen är den vanligaste plattformen som 56 procent av de svenska barnen (i åldern 9 till 14 år) äger. Där har Sverige högst penetration i gruppen av de sex undersökta länderna, Danmark är tvåa med 55 procent.

Sverige och Danmark ligger även i topp när det gäller antal spenderade minuter framför en plattform per dag. Totalt 240 minuter per vardag spenderar de svenska barnen. Där står linjär-tv för en tredjedel (79 minuter), datorn ligger på andra plats (60 minuter) och surf­plattan trea (56 minuter).

På helgdagar är den totala tiden ännu högre – 264 minuter. Där ligger Sverige på första plats, 10 minuter före tvåan Danmark (254 minuter).

När det gäller tv-tittandet så tar 53 procent av de svenska barnen del av de sändande bolagens innehåll på andra plattformar än tv. Den genomsnittliga procentsatsen för icke-linjärt tv-tittande i de sex undersökta länderna är 40 procent, enligt My Media My Ads.

Studien visar även att omkring 60 procent av barnens föräldrar planerar att inom det närmsta året köpa en smartphone till sitt barn. Nästan samma siffra gäller för surfplattan.

Listan över barnens reklamerinran per kanal toppas av tv. 77 procent av de tillfrågade barnen kan minnas att de exponerats för en viss kampanj i tv. För smartphone och surfplatta är siffran betydligt lägre (17 respektive 21 procent). Och bara 9 procent av barnen uppger att de brukar klicka på banners online.

Second screen-användandet hos vuxna har ökat stadigt. Flera studier i USA pekar på att användandet ligger kring 40 procent (antingen smartphone eller surfplatta).

För Sveriges del ligger den siffran på 33 procent, enligt en studie av Schibsted från 2013.

De unga har ännu inte anammat beteeendet i samma utsträckning. Enligt studien My Media My Ads använder 13 procent av barnen sin surfplatta parallellt med att de tittar på tv.

Samma procentsats gäller för smartphone. 9 procent använder datorn som second screen.

– Men vi tror att det kommer att öka ytterligare inom de närmsta åren. Det här är något som mediebolagen bör förbereda sig inför, jag vet att Viacom gör det, säger Simon McDonald, ansvarig för studien.

Patricia Hidalgo – senior vice president och chief content & creative officer kids på Turner Broadcasting System, som bland annat driver Cartoon Network – säger att de unga i dag är mer kritiska till innehållet.

– Jag växte upp med en skärm som jag kunde titta på under en begränsad tid, som visade vad någon annan bestämt. De unga i dag har uppemot fem skärmar och fler möjligheter att välja vad de vill ta del av. Därmed tror jag även att de blivit mer kritiska till vilket innehåll de tar del av. De har även ett kortare uppmärksamhetsspann än tidigare generationer, säger hon.

Reklamerinran hos barn

• Var kan du minnas att du sett reklam?

Tv 77%

Bio 43%

Ute 38%

Tidning 35%

Surfplatta 21%

Smartphone 17%

My Media My Ads, 2014

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.