Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Här är byråerna som kan drabbas av Indiskas kris

Trots rekonstruktionen – Indiskas reklamoffensiv fortsätter. Samtidigt finns flera byråer med på den långa listan över Indiskas fordringsägare, kan Dagens Media berätta.


Publicerad 2016-01-20 14:50
Uppdaterad 2016-01-20 14:56

Ämnen i artikeln:

Indiska

Dela artikeln:

– Det gäller att fortsätta satsa framåt, säger kommunikationschefen Fredrik Henriksson.

Klädkedjan Indiska är i ekonomisk kris – och ansökte 11 januari om rekonstruktion. Det är ett alternativ till konkurs och bygger vanligtvis på att fordringsägarna går med på att skriva ned sina krav markant. Uppsidan för dem är att hela kakan inte förloras, vilket kan bli fallet vid en konkurs.

Totalt uppgår kapitalbristen i Indiska till nära 50 miljoner kronor, enligt tidningen Market.

Dagens Media har tagit del av handlingar i rekonstruktionen som visar att flera byråer och mediebolag är drabbade.

Indiska är skyldigt Damn good agency drygt 840 000 kronor och mediebyrån Vizeum saknar drygt en halv miljon kronor. TV4 har ett krav på 725 000 kronor, medan pr-byrån Six Year Plan har en mer modest fordran på Indiska: 55 000 kronor.

Trots det allvarliga läget, där hela verksamheten ska genomlysas i jakten på lönsamhet, brassar Indiska på med marknadsföring. Just nu rullar kampanjen för Yoga på Indiska, bland annat med utomhusreklam via Clear Channel.

– Vi har precis lanserat den kollektionen och det är en av våra viktigaste satsningar i år, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef på Indiska.

Indiska jobbar i dagsläget med reklambyrån Damn Good Agency och pr-byrån Polhem. Planen är att marknadsföringen ska rulla på som planerat, trots krisen som bland annat innebär att flera butiker får läggas ned.

– Nu satsar vi allt framåt på att skapa ett lönsamt Indiska och då ingår att genomföra de kampanjer som vi har planerat, säger Fredrik Henriksson.

Så ni kör på med reklam precis som innan rekonstruktionen?

– Aboslut.

Finns det pengar till det – reklamplats är ju dyrt?

– I rekonstruktionen ingår att göra om och satsa på att skapa ett nytt lönsamt företag och det gäller att fortsätta att satsa framåt. Det handlar också om att synas och nå ut med varumärket Indiska.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.