Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Här är branschens nya makthavare

Publicerad: 10 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:22

Programmatic buying är på stark tillväxt i Sverige.Dagens Media reder ut hur programmatic-landskapet ser ut och hur du som marknadsförare navigerar rätt.


8 av 10 svenska publicister har sitt annonslager tillgängligt för programmatic via SSP (supply-side platform) i dag. Det är en kraftig ökning jämfört med för två år sedan då siffran låg på 34 procent, enligt en rapport från branschorganisationen IAB.

– När vi började var programmatic mer eller mindre en teori, nu är det verklighet och växer hela tiden. Volymerna finns där på ett helt annat sätt, ­det är den största förändringen, säger Charlotte Thür, vd på IAB.

Automatiserade köp uppstod ur ett behov av att kunna köpa digitala medier med större träffsäkerhet och att effektivisera köp- och säljprocessen. I fjol uppgick investeringarna i programmatic till 330 miljoner kronor, enligt IRM. Jämfört med året innan är det en ökning med 265 procent, och IRM förväntar sig en fortsatt snabb tillväxt. Trots det beräknas programmatic endast utgöra 3 procent av de digitala annonsinvesteringarna i Sverige.

Internationella rapporter visar dock på betydligt högre siffror, runt 30 procent.

– De visar ofta programmatic i förhållande till display inklusive video och mobilen och utesluter bland annat sök, som är den största digitala kanalen. Vi inkluderar sök, eftertext och onlinekataloger i vår jämförelse, säger Camilla Minnhagen på IRM.

Under 2015 räknar IRM med att programmatic ska växa med 130 procent.

– När handeln med programmatiska metoder väl kommer igång så rasslar det till.

Men det är en snårig värld. Bristen på kompetens och erfarenhet ställer till det för annonsörer, liksom bristen på standarder. Användandet av adblockers leder också till krav på högre kvalitet på annonserna. Samtidigt är ”frauds” eller ”non human traffic” ett växande hot.

Över de närmsta sidorna kartlägger Dagens Media marknaden, förklarar aktörernas roll i den digitala reklamvärlden samt låter annonsörerna ge sina bästa råd för lyckad programmatic buying.

Ordlista

Ordlista

AG (Automated guaranteed)

Ett garanterat programmatiskt köp med en automatisk orderprocess.

DMP (Data management platform)

Den tekniska plattform som aggregerar och administrerar användardata, baserat på cookies.

Open auction/RTB

En öppen budgivning helt utan garantier.

RTB (Real time bidding)

Den budgivning som sker, i realtid, när en publicist erbjuder sitt utrymme för flera köpare sam­tidigt.

Preferred/private deal

Ett köp där pris, estimerad leverans, datapunkter, format och placering specificeras, utan garanterad volym.

Private auction

Säljaren väljer ett bestämt antal aktörer som får buda på utrymmet, utan garanterad volym.

SDeal ID

En unik kod som innehåller förutbestämda kriterier, som pris, annonsplaceringar och datastyrning samt möjliggör ett annonsköp via programmatic.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.