Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Här är årets pr-succéer

Publicerad: 10 November 2010, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Electrolux dammsugare i återvinningsplast hyllas när branschen utser personliga pr-favoriter inför Spinngalan. Oljebolagen står för årets bottennapp.


På torsdag är det dags att utse Sveriges bästa pr-kampanjer på årets Spinngala. Vid en titt på nomineringarna står det klart att dagens pr-konsult gör betydligt mer än paketerar budskap och jagar rubriker – och inte sällan befinner sig på en reklam- eller mediebyrå.

– Jag tror att alla stjärnor står rätt för svenska pr-makare att skaka av sig det historiska arvet att stå för effektsökande och taktisk kommunikation. Pr kan mer påtagligt bidra till att lösa långsiktiga utmaningar, oavsett om man titulerar sig pr- eller reklambyrå, säger Andreas Dahlqvist, kreativ chef på reklambyrån DDB.

När Dagens Media frågar marknadsföringsbranschen strax bortom pr-konsulternas värld om årets bästa pr-insatser spretar svaren, men Primes pr-kampanj ”Vac from the Sea” för Electrolux får flest hjärtan att klappa.

– Det är uppfriskande att se en godhjärtad kampanj som bottnar i en kritisk affärsinsikt. Electrolux kan inte få tag på nog med plast på land för sina produkter, samtidigt som haven svämmar över av plast. Jag gillar också hur det manifesteras i designen, säger Andreas Dahlqvist.

Andra pr-favoriter i år är IUM:s flashmob för myndigheten Radiotjänst, Gudrun Schymans pengabål, Åkestam Holsts inlägg ”Hur hetero?” i hbt-debatten för Stockholm Pride och Berghs-studenternas allvarsamma parodi på DN:s lyxiga vindsvåningsartikel i en annons för Stockholms Stads mission.

MTG TV:s nominerade fejk-kampanj ”Sandhamnstek”, som var en del i lanseringen av serien ”Sandhamn”, möter blandade känslor. En del tror att skämtet tär på trovärdigheten och ger en bitter eftersmak, medan andra gillar greppet.

– Spökbloggar kan vara känsligt men här lyckades de paketera det bra genom att ironisera mot en grupp människor som folk älskar att driva med – hela vägen från specialskriven låt till ett fiktivt skapat eventföretag, säger Daniel Saberski, kreativ chef för innovation på Mindshare.

Oljebolagen bjuder på de stora pr-fiaskona i år. BP:s hantering av oljekatastrofen, allt från brist på närvaro till foton som visade sig vara fejkade, nämns som ett av årets stora magplask. Även konkurrenten Shell sågas.

– Ett exempel på en dålig insats måste vara Shells bjud resor, som resulterade i att en partisekreterare gråter i medier och varumärket framstår som stora stygga vargen. Hur var det nu igen – all pr är bra pr, eller? säger Anette Anderson, chef för koncept och innovation på IUM.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.