Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Han vill sluka de svenska rättigheterna

Publicerad: 19 Januari 2011, 09:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

De låg bakom förra årets i särklass största rättighetsaffär i Skandinavien. Nu ska Medge Consulting ge sig efter fler tvrättigheter. – Vi ligger i ett flertal förhandlingar, säger delägaren Tim Smart.


I december 2009 kom nyheten. Medge Consulting, med Canal Plus-avhopparna Peter Liljestrand och Tim Smart i spetsen, köpte hela den nordiska rättigheten till Premier League. Bolaget äger i dag inga andra rättigheter. Men Medge Consulting avslöjar att de vill växa som rättighetshandlare.

– Det stämmer. Vi håller just nu på med förhandlingar för olika sporträttigheter som är intressanta för Norden och våra övriga marknader, säger delägaren Tim Smart.

Vilken typ av rättigheter?

– Det vill jag inte gå in på. Men som vanligt är fotboll och hockey intressant.

Bolaget har ännu inte lämnat det bokslut som avslöjar hur mycket pengar försäljningen av Premier League har genererat.

Men att rättighetsmarknaden är lukrativ visar siffror från konkurrenten IEC in sports. Bolaget har ökat sina intäkter från 157 miljoner kronor 2005/2006 till hela 388 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2009/2010.

– När vi startade 1994 fanns kanske tio sportkanaler i hela världen. Nu har varje nationell marknad ett flertal sportkanaler, säger Jonas Persson, vd för IEC in Sports.

Han beskriver tajmingen som en nyckelfaktor.

– I de flesta fall handlar vårt uppdrag om att maximera intäkten för rättighetsinnehavaren. Men det kan också handla om att öka distributionen. En del stora sporter med tunga sponsorer vill inte hamna i betal-tv.

Den svenska marknaden är speciell, med två starka betal-tv-aktörer i Canal Plus och Viasat vid sidan av fri-tv-kanalerna.

– Det är helt klart gynnsamt, säger Jonas Persson.

En förhållandevis ny utveckling är att rättigheterna styckas upp och att webb-rättigheterna säljs separat.

Den amerikanska rättighetshandlaren IMG ser också att den tekniska utvecklingen ger möjligheter till nya intäkter.

– Det gäller att leverera en produkt som kan distribueras på samtliga plattformar, både tv och digitala medier. Mediehusen kan generera nya intäkter som även kommer rättighetsägarna till del, säger Kristian Hysén, Sverigechef för IMG.   

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.