Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Han lurades av Adtail

Publicerad: 25 september 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:06

Förlusterna skenar – och både styrelse och säljare flyr. Annonsnätverket Adoperator är i fritt fall. Nu begärs dotterbolaget Adtail i konkurs för obetald annonsering på Magdalena Graafs blogg.

Ämnen i artikeln:

Adtail

NP

News Pilot


– Jag vill förvissa mig om att de ska bort, säger Tomas Gunnarsson, som sålde annonserna.

Annonsnätverket Adoperator försöker just nu genomföra en nyemission. Bolaget lockar investerare med löften som att ”internetmarknadsföring är någonting som bara växer och växer och vi kommer se till att Adoperator kommer växa tillsammans med det”.

Men, bakom fasaden finns en skakad verksamhet vars aktie precis handelsstoppats och som kommer att avnoteras från Aktietorget.

Under 2011 tvingades bolaget till en nyemission på 4 miljoner kronor. Ytterligare 4 miljoner kronor plockades in via ett lån till skyhöga 14 procents ränta.

Samtidigt har Adoperators styrelse liknat en karusell, där ledamöterna hela tiden byts ut.

Trots de skakiga finanserna köpte Adoperator upp bolaget Adtail, en förlusttyngd konkurrent, tidigare i år för att bilda en ”slagkraftig aktör” på marknaden för annonsnätverk. Adtails ägare fick sina aktier konverterade till aktier i Adoperator.

Nu, kan Dagens Media berätta, har Adtail begärts i konkurs.

– Det kan jag ärligt säga att jag inte kände till, säger Adoperators vd Lena Therani.

Bakom konkursansökan står Gson Media. Bolaget har inte fått betalt för annonsutrymme på Magdalena Graafs blogg.

– Det är ingen miljonaffär, men det stör mig. Dessutom vill jag förvissa mig om att de ska bort, att de inte ska få fortsätta med sina oseriösa metoder, säger vd:n Tomas Gunnarsson.

Dagens Media har varit i kontakt med flera personer som lämnat Adtail och Adoperator. Samtliga är måna om att distansera sig från verksamheten. Flera uppger att de varit osäkra på hur bolagen ska finansieras.

– Det finns inga pengar kvar, säger en uppgiftslämnare.

Under första halvåret 2012 drog bolaget bara in 765 000 kronor. Förlusten, 2,1 miljoner kronor, gör att Adoperator är i akut behov av kapital.

Adtails vd Stefan Forsberg är få­ordig om varför han valde att lämna bolaget för en månad sedan.

– Båda bolagen hade det tufft, och det krävdes en likviditets- och en finansieringsplan, säger han, och fortsätter:

– Sedan kände jag att det var dags för mig att gå vidare när det kom in en vd från moderbolaget.

Adtails styrelseordförande Mats Johansson och ledamoten Hans Lewin klev efter uppköpet in i Ad­operators styrelse under våren. De har nu valt att lämna den.

– Jag har ingen kommentar mer än att vi valde att lämna, säger Mats Johansson.

Adoperator

Gör: Säljer målgruppstyrd annonsering på internet i ett eget annonsnätverk.

Omsätter: 3,2 (4,7) miljoner kronor

Resultat: -2,8 (-0,2) miljoner kronor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev