Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Han leder Microsofts nysatsning

Publicerad: 1 September 2011, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

När trafiken för Msn.se och Hotmail svajar lägger sig Microsoft på offensiven och startar det nya affärsområdet, ”Advertising and Online”.


Ämnen i artikeln:

Microsoft

Microsoft vill stärka sin annonsaffär och skapar det globala affärsområdet ”Advertising and online”. I Sverige kommer 40 personer att jobba på avdelningen och chef blir Peter Bergström, tidigare försäljningschef för Microsoft Advertising. Han tar också plats i ledningsgruppen. 

– I det nya bolaget lägger vi all teknik och alla säljresurser som rör hur vi monetiserar våra gratistjänster som till exempel Hotmail, Messenger, Msn och Bing, säger Peter Bergström.

Ambitionen med det nya bolaget är att expandera annonsaffären. I dag har Microsoft sin bas i traditionella tjänster som Hotmail och Messenger, men vill nu komma närmare konsumenterna – in i deras mobiler och vardagsrum.

– Vi samlar ihop alla våra erbjudanden till ett enda heltäckande ekosystem.

På agendan framöver står också att integrera kommunikationstjänsten Skype som Microsoft nyligen förvärvade, aktivera partnerskapet med Nokia samt att lokalisera sökmotorn Bing för den svenska marknaden.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Microsoft

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.